RSS

Punca Masyarakat China Tidak Membantu Mereka Yang Di Timpa Kemalangan (berdasarkan kes yang berlaku sebelum Yue Yue)



Kematian seorang lelaki 88 tahun di Wuhan, setelah dia terjatuh dan diabaikan oleh orang ramai, telah mencetuskan babak baru perdebatan tentang kepercayaan, prosedur undang-undang dan kemerosotan moral di negara ini. Orang tua, bermarga Li, jatuh sekitar pukul 07:30 di pintu keluar dari pasar sayur. Orang ramai mengelilingi dia dan melihatnya, tetapi tidak menawarkan bantuan. Satu jam kemudian, ahli keluarga Li, yang tinggal 100 meter, datang dan bergegas membawanya ke hospital. Namun, orang itu meninggal kerana mati lemas disebabkan nosebleed. "Tragedi ini nampaknya merupakan hasil dari beberapa kes sebelum ini, di mana orang-orang yang telah menerima bantuan menyaman orang-orang yang membantu mereka," kata Wang Dawei, seorang profesor di Keselamatan Awam Universiti Rakyat China, Global Times.

Pada tarikh 20 November 2006, seorang wanita tua di Nanjing, Provinsi Jiangsu, yang menderita patah tulang setelah terjatuh di sebuah stesen bas berjaya menyaman Peng Yu, seorang lelaki yang mengaku telah secara sukarela membantunya. Meskipun tidak mempunyai bukti yang cukup untuk membina semula TKP, mahkamah tempatan menuduh Peng bersalah dan memerintahkan dia untuk membayar sekitar 45.000 yuan ($ 7,057.17) dalam pampasan kepada wanita tua itu. Keputusan itu berdasarkan "fikir logik," dan mengatakan itu sangat mungkin bahawa Peng telah memukul sehingga jatuh wanita tersebut. Kes ini akhirnya diselesaikan di luar mahkamah dengan pengantaraan dari pejabat wilayah.

Pada tarikh 26 Ogos, Yin Hongbin, seorang pemandu bas dari Nantong, Provinsi Jiangsu, menghentikan kenderaan selepas melihat seorang wanita tua yang jatuh tertindih di bawah basikal roda tiga. Setelah membantu wanita tua itu ke tepijalan, wanita itu berkata kepada polis bahawa itu adalah bus Yin yang telah menjatuhkannya. Litar cctv akhirnya membersihkan pemandu dari tuduhan. Kes tersebut telah memberi pukulan berat terhadap nilai sosial untuk membantu orang-orang lemah dan terpaksa berfikir dua kali sebelum melakukan perbuatan baik, kata Wang.

Pada 22 Februari, penumpang bas di Nanjing dilaporkan enggan untuk membantu seorang lelaki 75 tahun yang terjatuh ketika turun sehingga dia memekik, "Aku jatuh kerana kesalahanku. Anda tidak perlu bimbang, Tidak akan terjadi apa-apa terhadap anda." Wu Songbai, 41 , seorang guru seni di sebuah sekolah rendah di Wilayah Sichuan, berkata dia enggan untuk menawarkan bantuan dalam situasi yang sama. "Ini bukan hanya mereka yang jatuh, tetapi juga ahli keluarga mereka yang mungkin menyalahkan anda, dan anda mungkin sukar untuk membuktikan anda tidak bersalah," kata Wu. Tapi Yang Gongcheng, 24 tahun jurutera TI di Beijing, berkata kepada Global Times bahawa dia tetap akan memberikan bantuan dalam keadaan seperti itu. "Saya masih menawarkan bantuan Tetapi jika mereka menunjukkan niat mengugut saya, saya akan melarikan diri.," Kata Yang.

Menurut pungutan pendapat oleh people.com.cn, website Harian Rakyat, 87 peratus daripada 2.425 peserta tidak akan menawarkan bantuan jika mereka mendapati orang tua yang telah jatuh kerana takut pemerasan, dan hanya 13 peratus mengatakan mereka akan bersedia untuk menawarkan bantuan. "Kes Peng (nombor 2) merupakan contoh yang salah untuk orang lain di mana orang yang menghulurkan bantuan tidak boleh membuktikan dirinya tidak bersalah, kemudian mahkamah akan memenangi orang yang melakukan usaha pemerasan," kata akhbar itu.

Beberapa kes di atas boleh jadi menjadi sebab kenapa orang berfikir semula untuk membantu Yue-Yue, boleh jadi orang ramai bimbang ketika membantu Yue-Yue mereka akan dituntut oleh keluarga yueyue sendiri. Secara moral perbuatan ini tidak boleh diterima oleh masyarakat di mana-mana negara. Manusia lahir (majoriti) mempunyai naluri yang membuat mereka boleh merasakan bahagia mahupun penderitaan yang dirasakan oleh persekitaranya. Namun sistem undang-undang di China yang cenderung tidak adil bagi orang yang menolong  membuat orang enggan menolong orang lain.

Kesimpulannya: Jangan salahkan orang yang tidak menolong yueyue, yang mereka lakukan adalah untuk mempertahankan diri mereka sendiri dari ketidaktentuan undang-undang, tetapi salahkan kerajaan dan ketidakadilan kehakiman di China (untuk kes seperti ini) yang membuat perilaku masyarakat boleh berubah. Diterjemah dari globalmuslim





.


1 Responses to "Punca Masyarakat China Tidak Membantu Mereka Yang Di Timpa Kemalangan (berdasarkan kes yang berlaku sebelum Yue Yue)"
Unknown said...

Ini semua berpunca drpda pendidikan awal dimana kita hurus menanan sikap ehsan sbgai insan dlm diri kt kata pepata org berbudi kt berbahasa.


May 18, 2015 at 12:21 AM

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Blog List 1

Return to top of page Copyright © 2010 | Flash News Converted into Blogger Template by HackTutors