RSS

Mujahidin Chechnya Ke Syria Berjuang Gulingkan Kerajaan Bashar



Puluhan pejuang yang berasal dari Chechnya meninggalkan lapangan terbang Heathrow, London minggu lalu untuk tujuan ke Istanbul bagi menyusup masuk ke Syria melalui sempadan Turki dan bergabung dengan kumpulan lain dari pejuang mujahidin bersenjata dalam perang melawan Damsyik.

39 pejuang tersebut bukanlah kumpulan pertama dari Chechen yang pernah dihantar ke Syria. Sebelumnya, ketika awal pejuang bersenjata menentang kerajaan Damsyik, puluhan pejuang Chechnya sudah berada dalam antara pasukan asing pertama yang dihantar ke Syria melalui Turki, Azerbaijan, Georgia, dan Britain.


Chechnya yang merupakan sebahagian dari wilayah Rusia telah menyatakan kebebasan politik dan bebas meskipun mendapat penentangan dari kerajaan pusat militar di Moscow.

Para pegawai daerah Chechen yang menyedari sokongan Moscow terhadap pemerintah Damsyik, sekarang ini merupakan peringatan yang bagus dengan bergabung dengan pejuang untuk menggulingkan kerajaan Presiden Bashar al-Assad.

Sebelumnya, pasukan Angkatan Darat Syria yang memerangi pejuang militar di Aleppo juga menuduh bahawa sebahagian besar pejuang bersenjata yang melakukan operasi serangan kejam terhadap rakyat Syria yang berasal dari negara-negara Timur Tengah terutama, Israel, Qatar, Saudi, Afghanistan, Chechnya dan warga negara Libya.

"Selama konflik dengan kumpulan pejuang, kita banyak menyaksikan sejumlah besar anggota kumpulan tentera bayaran yang disewa dari Afghanistan, Chechnya dan beberapa negara jiran dan serantau yang lain seperti Qatar dan Arab Saudi," kata seorang tentera Syria mengatakan Fars News Agency militar di Aleppo pada bulan Oktober lalu.


.


Share It

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Blog List 1

Posting Terkini

Jumlah Pengunjung

Return to top of page Copyright © 2010 | Flash News Converted into Blogger Template by HackTutors