RSS

Agbimuddin Kiram Dan Beberapa Pengikut Berjaya Lolos Ke Filipina



Akhbar Manila Bulletin melaporkan hari ini bahawa Raja Muda Kesultanan Sulu, Agbimuddin Kiram dan kira-kira 35 lelaki bersenjata, sebahagian daripada mereka cedera telah dilaporkan mendarat pada malam Jumaat di sebuah pulau kecil yang dipanggil Maldanas di Sitangkai, Tawi-Tawi yang datang dari sebuah perkampungan pantai Sabah Malaysia.

Pegawai-pegawai kanan Angkatan Tentera Laut dan Pengurusan Majlis Krisis Wilayah (PCMC) dan pasukan perubatan rahsia pergi ke pulau Maldanas hari ini untuk "mengesahkan" laporan itu.


Loran yang sampai di bandar ini berkata Agbimuddin dengan beberapa lelaki bersenjata yang cedera tiba di pulau itu pada malam Jumaat, melarikan diri dari tentera kerajaan Sabah yang memburu mereka.


Satu laporan yang sama dari Malaysia juga menunjukkan bahawa putera Kesultanan (Raja Muda) melarikan diri dari Sabah dan kini berada di Filipina tetapi pegawai-pegawai tentera tempatan dan kerajaan wilayah di sini tidak mengeluarkan kenyataan.


Sementara itu, Setiausaha Kebajikan Masyarakat dan Pembangunan, Dinky Soliman dijangka tiba di sini Ahad, untuk memeriksa sendiri keadaan pelarian dan penempatan di pusat pemindahan di bandar ini.


DSWD telah menderma pada hari Khamis untuk PCMC di sini kira-kira 1,000 guni beras kerajaan, sardin dan bahan makanan lain untuk pelarian.

Sementara itu, Ketua Polis Sabah dalam satu temubual akhbar hari ini berkata, kira-kira 50 tentera Kesultanan Sulu masih tinggal bertaburan dalam kawasan operasi di Lahad Datu.


Menurutnya lagi, pihak keselamatan menumpukan Tanjung Batu, sebuah kampung dalam Felda Sahabat dimana Agbimuddin dan pengikutnya berkubu sejak sebulan lalu. 



.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Blog List 1

Return to top of page Copyright © 2010 | Flash News Converted into Blogger Template by HackTutors