RSS

Terlalu Banyak HOLIDAY Luar Negara, Tanda-tanda Najib Menyerah Kalah




Di manakah agaknya Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak berada sekarang? Pada bulan lalu, Najib telah pergi China, Indonesia, Australia, Arab Saudi, dan kemudian kembali ke Arab Saudi lagi; dan kini beliau pergi ke Hawai!

Adakah belaiu sebenarnya hos kepada rancangan yang merantau dunia? Sama ada beliau adalah versi cantik atau hodoh hos Asha Gill bergantung kepada sama ada anda adalah sebahagian daripada 59% daripada rakyat Malaysia yang menyukai beliau (tetapi peratusa merosot dengan cepat) , atau sebahagian daripada 41% yang tidak!

Dan dalam semua perjalanan ini Najib tidak mencapai sebarang matlamat selain daripada membazir wang awam. Bersama beliau dan yang terus mejadi bebanan pembayar cukai, adalah isteri beliau yang juga tidak popular, Rosmah Mansor.

Lawatan Najib ke Arab adalah yang paling tidak berbaloi dan membazir dalam keadaan ekonomi kita yang makin teruk ini. Lawatan Najib ke Arab Saudi yang pertama adalah untuk upacara pengebumian Putera Mahkota Arab. Beliau sebenarnya boleh menghantar orang lain supaya kos perjalanan lebih murah untuk menghadiri pengebumian tokoh Timur Tengah itu.

Sebagai contoh, dia boleh telah menghantar Muhyiddin Yassin timbalannya, yang tidak begitu diperlukan di Malaysia, selain daripada menyebabkan kerosakan yang lebih teruk kepada Sistem Pendidikan kita.

Percutian pada kos tidak munasabah

Selepas CHOGM, di mana Najib telah diambil gambar tertidur semasa pemimpin lain sedang berucap, dia kemudiannya kembali ke Arab Saudi untuk menunaikan haji. Sekarang, mengetahui bahawa dia akan pergi ke mesyuarat APEC sejurus selepas itu, mengapa Najib tidak menangguhkan perjalanannya? Beliau bukan pergi sebagai individu persendirian tetapi kakitangan kerajaan yang dibiayai kerajaan pada kos yang tidak munasabah.

Malaysia pula terkapai-kapai tanpa pemimpin. Greece telah pun gagal, Itali di bawah pengepungan, Sepanyol menggeletar dan ekonomi global adalah di bawah ancaman. Najib pula telah hilang dan bercuti. Beliau mempamirkan sikap beliau yang tidak bertanggungjawab. Beliau juga Menteri Kewangan tetapi tidak melakukan apa-apa dan meninggalkan ekonomi dalam tangan Ahmad Husni, yang telah membuktikan dirinya tidak lebih daripada seorang akauntan.

Malaysia telahpun dikejutkan dengan pendedahan pembaziran yang dilakukan kerajaan dan juga rasuah dalam laporan Ketua Audit Negara. Najib tidak sedikit pun mengelipkan mata dengan berita kondo mewah RM10 juta yang dibeli untuk keluarga menteri Kabinet kanan dengan menggunakan wang rakyat yang sepatutnya digunakan untuk projek pengeluaran daging lembu negara. Adakah ianya tradisi dalam BN? 'Anda bantu saya, saya bantu anda?

Sementara itu, rakyat Malaysia merintih dengan beban inflasi 5 hingga 8% untuk makanan, disebabkan oleh dasar tidak cekap yang dilaksanakan Najib. Perbelanjaan diluar kawalan Najib bertambah dengan signifikan sekali. Mungkin beliau dan Umno berfikiran bahawa, apalah sangat beberapa ratus berjuta-juta lagi apabila sudah berbilion-bilion tidak pun trilion yang menjadi taruhan. Secara seriusnya, kos menyembuhkan Malaysia akan mencecah menjadi angka trillion. Masa adalah faktor penentu.

Masa adalah amat berharga. Lebih lambat Malaysia melakukan reformasi, sedang Umno memburu tinggi dan rendah langit untuk bakat-bakat yang tidak wujud untuk membantu kita keluar daripada lubang yang kita gali sendiri ini; LEBIH teruklah kita membahayakan anak-anak kita dan lebih dekat kita membunuh ekonomi kita.

Terpaksa berundur

Hanya satu sahaja penjelasan terhadap sikap tidak ambil peduli Najib. Beliau telah berputus asa.Kemungkinan beliau tidak dapat menghadapi tekanan politik ke atasnya oleh golonganMuhyiddin-Mahathir. Beliau tidak mempunyai akal dan tidak boleh menarik orang-orang yang boleh menguruskan ekonomi. Reformasi palsu beliau telah terbukti gagal begitu sahaja. Mengapa tidak ambil jalan mudah dan menikmati percutian yang tidak berkesudahan?

Terus terangnya, pada peringkat ini dalam sejarah Umno, bukan menjadi perkara pokok siapa yang menerajui parti itu. Tidak seorang pun pemimpin-pemimpinnya akan akan bekerja. Seperti bisul buruk, Umno haruslah dicucuk dan nanah mesti dibebaskan sebelum proses penyembuhan boleh berlaku. Tetapi dalam masa yang sama, seperti kata-kata seorang rakan penulis, PERGI JAHANAM SAHAJA DARI SINI dan biarkan Malaysia pulih. Jangan membawa negara sekali sekiranya ingin bunuh diri!

Si pelawak di negeri orang

Di Perhimpunan UMNO pada bulan Disember nanti, Najib dan pemimpin-pemimpin UMNO lain boleh menyalak dan berteriak semahu mereka tetapi ini tidak akan merubah hakikat bahawa perubahan akan tiba juga. Doktor akan memberitahu anda, nanah sentiasa akan mencari jalan keluar. Jadi bagi orang-orang yang mahu mengambil alih selepas Najib, buatlah secepat mungkin. Hentikan segala tipu daya atas angin!  Walau siapapun yang menang, UMNO tetap kalah. Ia tidak mempunyai pemimpin berkaliber untuk terus hidup. Jadi, berundurlah sementara Malaysia masih lagi wjud dan kembali SAHAJA, jika sudah sembuh.

Samalah dengan ahli Umno lain yang masih waras, dan juga rakyat Malaysia, mulalah berjuang sekarang. Ini sememangnya bukan masa untuk pergi bercuti. Berbeza dengan Najib,kita tidak lahir dengan harta kekayaan. Kita perlu bekerja untuk hidup dan untuk menggerakkan ekonomi. Hanya masa ini, kita perlu memastikan bahawa apa sahaja yang kita buat,mereka tidak dapat ambil daripada kita dengan senang. Kita sudah serik walaupun sekali digigit!

Mungkin Najib akan menulis sebuah buku mengenai perjalanan beliau selepas ini yang bertajuk, "Bagaimana saya dan isteri saya pergi cuti dan bermesra dengan pemimpin-pemimpin dunia dan pada masa yang sama tidak mengambil berat mengenai ekonomi Malaysia".

Sky TV perlu mengikuti Najib dalam perjalanan beliau di seluruh dunia, dan mereka akan mempunyai musim kedua untuk rancangan mereka "Pelawak di Luar Negara". Cuma kita rakyat Malaysia tidak akan ketawa dengan seluruh dunia. Kita akan terlalu sibuk membayar untuk semua itu. / Ismail Dahlan-MC






.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Blog List 1

Return to top of page Copyright © 2010 | Flash News Converted into Blogger Template by HackTutors