Jawatankuasa
Pemantauan Air yang diketuai oleh Setiausaha Kerajaan Negeri, Datuk
Khusrin Munawi dan dianggotai Unit Perancang Ekonomi Negeri (UPEN),
Konsortium ABBAS dan bekas kakitangan Perbadanan Urus Air Selangor
(PUAS) telah menjalankan pemantauan terhadap operasi SYABAS bermula 18
Julai lalu.
Jawatankuasa ini telah menghantar laporan pertama kepada Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri (MMKN) hari ini.
Hasil laporan pertama jawatankuasa ini, terdapat tiga penemuan utama
yang perlu diberi perhatian agar rakyat tahu kedudukan sebenar.
Penemuan ini ialah;
1. Keupayaan pengeluaran semua 34 loji ialah 4,807 juta liter
sehari berbanding keupayaan agihan SYABAS 4,371 juta liter sehari iaitu
lebihan 436 JLH. Ini bermaksud, SYABAS beroperasi di bawah keupayaan
sebenar.
2. Projek Mitigasi I yang telah
dilaksanakan dan dijangka siap sepenuhnya Mac 2013 akan meningkatkan
pengeluaran kepada 5, 139 JLH iaitu penambahan 332 JLH atau lebihan 768
JLH berbanding keupayaan agihan SYABAS.
3.
Fakta peratusan rizab air sebanyak 2 % yang dilaporkan SYABAS tidak
tepat dan mengelirukan. Rizab kapasiti pengeluaran sebenar pada masa
ini adalah 11% dan akan meningkat kepada 18 % selepas Mac 2013 apabila
projek mitigasi siap sepenuhnya.
Penemuan-penemuan
ini membuktikan bahawa SYABAS telah gagal memenuhi tanggung jawab untuk
membekalkan air terawat yang secukupnya kepada pengguna seperti yang
dipersetujui dalam Penjanjian Penswastaan Air 2004.
Kegagalan ini menguatkan lagi rancangan Kerajaan Negeri untuk ‘step in’
dalam pengurusan SYABAS yang bertujuan membaiki semua kelemahan termasuk
syor supaya Pengerusi dan Ketua Pegawai Eksekutif SYABAS dipecat.
Bagi tujuan ini, Kerajaan Negeri telah selesai menyediakan
dokumen-dokumen untuk ‘step in’ dalam pengurusan SYABAS dan pasukan yang
mewakili Kerajaan Negeri bagi tujuan ini juga sudah bersiap sedia untuk
menyertai pengurusan SYABAS bila-bila sahaja bagi membaiki kelemahan.
Kerajaan Negeri Selangor telah memutuskan supaya kuasa meluluskan
sebarang permohonan berkaitan pelaksanaan Projek Langat 2 hendaklah
dibawa terus kepada Pihak Berkuasa Negeri.
Semua
agensi kerajaan seperti Pejabat Tanah Daerah, Pihak Berkuasa Tempatan,
Jabatan Hutan, Jabatan Pengairan dan Saliran, Lembaga Urus Air Selangor,
Jabatan Alam Sekitar dan lain-lain agensi yang berkaitan untuk merujuk
terus sebarang permohonan berkenaan Projek Langat 2 kepada Dato’ Menteri
Besar.
Fakta sebenar yang tidak boleh dinafikan
semua pihak dalam isu air ini ialah kegagalan SYABAS merancang dan
mengurus sistem agihan untuk menyalurkan air terawat kepada pengguna.
Saya meminta pihak berkuasa tempatan (PBT) bersama beberapa EXCO untuk
bertemu rakyat bagi mencari penyelesaian masalah air termasuk membawa
tangki-tangki air ke kawasan yang telah bertahun-tahun berdepan
kekurangan bekalan air.
Kerajaan Negeri juga
menyediakan talian 1-8000-88-2824 untuk orang ramai mengadu masalah
air. Pusat panggilan ini juga mengendalikan masalah sampah.
Kerajaan Selangor konsisten dengan pendirian bahawa isu air ini boleh
diselesaikan secara holistik sekiranya kerajaan negeri mengambilalih
industri air daripada syarikat-syarikat konsesi yang akan menawarkan
pembekalan air yang lebih cekap pada harga munasabah seperti yang
dihasratkan WSIA 2006.
TAN SRI DATO’ SERI ABDUL KHALID IBRAHIM
DATO’ MENTERI BESAR SELANGOR
.