RSS

Woii Cibai... Apasal Lu Pegang Ini Al-Quran.. Lu Mau Mampos Ka Cina Babi...



Di sini ingin ku paparkan suatu kesah buat dijadikan renungan bersama.

Dahulu ada sorang kawan berbangsa China.. dia seorang yg beragama budha dan dia memang berminat untuk menganut agama islam kerana sudah 2 tahun mengkaji pasal islam..

Dalam masa yg sama dia juga mengkaji agama kristian.. dan dia beranggapan islam dgn kristian tidak banyak bezanya.. kedua2nya datang dari tuhan yg sama dan wahyunya juga disampaikan oleh malaikat yg sama iaitu malaikat Jibril..

Suatu hari dia ajak aku utk berjumpa kerana dia mengatakan bahawa sudah sampai masanya utk beliau menyampai suatu berita yg gembira kepadaku..

Aku tanya berita apa?? u nak kawin kerr??
Dia kata bukan nak kawin lah kawan tapi berita yg nak disampaikan ini lebih besar dari segala berita..

Kebetulan masa tu aku tak de kenderaan maka aku ajak sepupu baik aku yg kebetulan memang pemimpin kanan UMNO dan gila babi semangat melayunya..!!!

Sebenarnya niat aku cuma satu.. aku nak tunjukkan pd sepupu aku itu betapa baik dan berbudi bahasanya bangsa cina ni tidak seperti apa yg UMNO sangka dan momokkan selama ini..

Bagi aku kalau melayu kurang ajar maka tak salah jugak cina jadi kurang ajarr..

Sepupu aku pun setuju bawak aku naik BMW dia jumpa kawan cina aku tu..

Bila sahaja jumpa, aku perasan atas meja dia ada kitab suci Al- Quran sambil tapak tangan kanannya diletakkan di atas kitab suci tersebut..

Bila sahaja sepupu aku lihat tangan member cina tu atas kita Al-Quran maka sepupu aku tengking cina tu dan berkata " Woii Cibai... apasal lu pegang ini Al-Quran.. lu mau mapos ka cina babi.. jgn kurang ajar aa.. sial punya cina.. sini tanah melayu tau ka..".

Aku cuba sabarkan sepupu aku tu sebab dia seperti org tak hilang akal.. memaki hamun dalam restoran tu..

Aku cuba tenangkan sepupu aku tu..

Bila suasana dah ok.. maka member cina aku tu mula bersuara.. abg saya minta maaf sbb pegang Al-Quran.. sebenarnya saya minat dgn agama islam dan kalau boleh saya ingin menjadi penganut agama islam.. salah ker saya yg mula berjinak2 dgn agama islam ni membawa dan membaca Al-Quran dan Tafsirnya.. kalau saya tak pegang dan buka kitab suci ni bagaimana saya ingin membaca dan memahami isi kandungan Al-Quran..

Satu lagi abg selama ini saya juga membawa dan membaca bible tapi tak de org kristian yg marah pada saya walau pun mereka tahu saya seorang yg beragama budha.. Mereka memuji. menyanjung dan berdoa utk saya malah orang kristian yg saya jumpa mereka menyumbangkan duit mereka supaya saya membeli lebih byk buku2 agama kristian..

Lepas tu sepupu aku mulai reda dan mula mengeluarkan rokok dan terus menghisapnya..

Lantas berkata pada member cina aku tu..
You nak masuk islam.. bagus..!!! I suka org macam u.. i pun boleh doakan u sama..

Bila u masuk islam u akan jadi mualaf..
U kena sunat... keh keh keh... itu lancau mesti kasi potong dulu..!!!

Dalam Malaysia ini kita ada ketua agama islam untuk setiap negeri..

Ketua agama islam setiap negeri adalah Sultan..Macam Pahang dia punya ketua agama islam adalah Sultan Pahang. kalau negeri johor ketua agama islam adalah sultan johor.. itu ketua agama islam mesti ikut negeri punya Sultan..

U sudah banyak belajar pasal islamkan..
U sudah baca dan kenal itu Nabi Muhamadkan..
Member Cina aku tu anggukkan kepala dia..

Baguss...!!! You tau ka... kita punya sultan semuanya dari keturunan Nabi Muhamad.. org cakap ada darah ahlul bait.. ini Sultan melayu banyak mulia.. itu pasal kita tak boleh hina sama sultan..

Terlopong mulut member cina aku tu bila dgr sepupu aku cakap macam tu...

Lepas tu aku menyampuk.. ehh u kata nak bagitahu berita penting tadi apa dia..??

Lepas kami makan.. member cina aku tu kata malam ni dia rasa tak sedap hati pulak dan dia nak balik cepat.. dia akan bagitahu pasal berita gembira tu esok pagi..

Esoknya dia tak call aku.. aku cuba call tapi handphone dia off..

Seminggu selepas tu dia call aku.. nada suara dia lemah jerrr.. aku tanya u sihat ka.. dia kata ok jerr..

Seminggu hilang call pun tak angkat pergi mana..?? dia kata dia duduk berkurung dalam rumah dan off handphone sbb tak mahu diganggu..

Aku Cuba cungkil apa berita yg mengembirakan yg dia nak bagitahu minggu lepas..

Dia minta maaf dan harap aku tidak kecewa bila dengar berita tersebut..

haiiyaakkk.. taiko minggu lepas lu kata gembira sekarang lu takut wa kecewa pulak..

Dia bagitahu aku minggu lepas mulanya dia nak ajak aku pergi jumpa imam nak lafaz kalimah syahadah sebab nak memeluk agama islam.. tapi selepas memikirkan apa yg sepupu aku terangkan pada malam tu hati dia terus tawar dgn agama islam....

Aku tanya kenapa jadi macam tu.. dan dia pun terangkan satu persatu..

Ketua agama islam adalah mengikut sultan utk setiap negeri.. dia cakap macam mana org islam boleh lantik ketua agama yg macam tu sbb setahu dia sultan2 ni ramai yg kaki betina, kaki mabok dan kaki judi..

Ketua padri tak berjudi dan tak mabok macam ketua agama islam.. maka bagi beliau kristian lebih tepat memilih ketua utk memimpin agama..

Kedua..Sultan2 melayu dari keturunan Nabi Muhamad.. kalau betul keturunan Nabi Muhamad knp ada sesetengahnya perangai dan ahklak mereka dan kaum kerabatnya lebih teruk dari org yg bukan berdarah Nabi Muhamad..

Note :

Justeru tu jangan kita jual nama Rasulullah semata2 kerana ingin mengagung2kan Raja2 Melayu

Bukankah dgn cara tersebut kita telah memfitnah Baginda Rasulullah dan menghina keturunannya...!!!



 
 


.
 .


There was an error in this gadget
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Posting Terkini

Total Pageviews

Return to top of page Copyright © 2010 | Flash News Converted into Blogger Template by HackTutors