MUQADDIMAH
KONSEP PEMBANGUNAN EKONOMI
1.
Pendekatan pembangunan ekonomi yang
berkepedulian dan mampan akan menjamin imbangan di antara pertumbuhan yang
berterusan dan agihan kesejahteraan yang adil kepada semua.
2. Sebab itu, tumpuan tidak boleh hanya
diberikan kepada angka-angka pertumbuhan dan saiz ekonomi semata-mata.
Pendapatan isi rumah oleh golongan yang berbeda di dalam masyarakat adalah sama
penting kerana ia menjadi kayu ukur sama ada hasil dari pertumbuhan ekonomi
dinikmati seadilnya oleh semua golongan di dalam masyarakat, selaras dengan
firma Allah SWT di dalam Al-Quran pada ayat ke-7, Surah Al-Hasyr:
“Apa yang Allah kurniakan kepada Rasul-Nya (Muhammad) dari
harta penduduk negeri, bandar atau desa dengan tidak berperang, maka adalah ia
tertentu bagi Allah, dan bagi Rasulullah, dan bagi kaum kerabat (Rasulullah),
dan anak-anak yatim, dan orang-orang miskin serta orang-orang musafir (yang
keputusan). (Ketetapan yang demikian) supaya harta itu tidak hanya beredar di
antara orang-orang kaya dari kalangan kamu.”
1.
Pakatan Rakyat sejak dari awal lagi
menekankan bahawa seluruh perancangan ekonomi negara perlu beralih dari
mengejar sasaran ekuiti dan pertumbuhan semata-mata kepada sasaran pendapatan
isi rumah minima sebanyak RM4,000 sebulan setiap keluarga menjelang akhir
penggal pertama pentadbiran Pakatan Rakyat.
2.
Kenyataan tersebut diputarbelitkan
sehingga ada yang membuat andaian kononnya Pakatan Rakyat berjanji akan
membayar imbuhan kepada rakyat agar pendapatan isi rumah setiap keluarga
mencecah RM4,000 sebulan.
3.
Saya ingin tegaskan bahawa pendekatan
pembangunan ekonomi yang seharusnya menekankan pertumbuhan ekonomi yang mampan
dan berkekalan dalam jangka masa yang panjang serta menjamin peningkatan
pendapatan bolehguna (disposable income)
rakyat, melalui sasaran-sasaran khusus seperti berikut:
a.
Pertumbuhan ekonomi perlu dijana oleh
golongan usahawan kecil dan sederhana yang membentuk kelas perniagaan terbesar
di dalam ekonomi, bukannya satu dua tauke besar dan insan mahakaya yang
membolot atau memonopoli sebahagian besar kegiatan ekonomi;
b.
Pertumbuhan ekonomi bergantung kepada
nilai tambah yang dihasilkan melalui peningkatan kemahiran dan kepakaran, maka
peluang pekerjaan yang dihasilkan mempunyai pengaruh yang besar kepada bentuk
pertumbuhan yang dijana;
c.
Peranan kerajaan di dalam menjana
ekonomi perlulah dibataskan kepada usaha-usaha mencambahkan bidang baru dan
memesatkan kegiatan ekonomi strategik, bukannya terlibat sama di dalam setiap
jenis kegiatan ekonomi dan bersaing pula dengan usahawan kecil dan pengusaha;
d.
Pendidikan dan kemahiran yang
melengkapkan rakyat untuk berdepan dengan persaingan global adalah fokus
kerajaan sebagai tanggungjawab asas kepada rakyat untuk memesatkan pertumbuhan
ekonomi
e.
Dasar-dasar khusus yang menjamin
paras gaji dan perkongsian nilai yang dijana di antara majikan/syarikat dengan
pekerja adalah saksama perlulah digubal dan dilaksanakan oleh kerajaan demi
menjamin kesejahteraan rakyat
f.
Paras pendapatan isi rumah keluarga
menjadi sasaran ekonomi utama untuk memastikan tidak ada rakyat yang
ketinggalan dari arus pembangunan dan kesejahteraan negara
g.
Kebajikan dan kesejahteraan
golongan-golongan tertentu di dalam masyarakat yang memerlukan bantuan dan
perlindungan agar tidak terpinggir adalah tanggungjawab kerajaan, melalui satu
sistem jaringan keselamatan sosial yang menyeluruh dan bersepadu
h.
Kemakmuran ekonomi rakyat terbanyak
yang paras pendapatannya meningkat menjamin pertumbuhan yang mampan dan
berterusan bila mana mereka terus melabur kembali di dalam ekonomi negara
4.
Pendekatan pembangunan yang seimbang
di antara pertumbuhan ekonomi dan paras pendapatan rakyat ini turut disokong
oleh United Nations Conference on Trade
and Development (UNCTAD) di dalam laporannya Trade and Development Report 2012: Policies for Inclusive and Balanced
Growth.
5.
Dengan izin, saya petik:
“UNCTAD argues that rising inequality is neither
a necessary condition for sound economic growth, nor its natural result. By
contrast, full participation of all citizens in the proceeds of the economy as
a whole in indispensable for successful and sustained development.
TDR 2012 suggests that policymakers need to apply policies to reduce income gaps, which in turn will influence overall economic and social outcomes. It shows how income distribution has been and may be modified by proactive policies, including the use of fiscal instruments aimed at redistribution.”
TDR 2012 suggests that policymakers need to apply policies to reduce income gaps, which in turn will influence overall economic and social outcomes. It shows how income distribution has been and may be modified by proactive policies, including the use of fiscal instruments aimed at redistribution.”
6.
Ringkasnya, pendekatan ekonomi yang
ghairah dengan mencatat pertumbuhan tanpa mengambil kisah kesenjangan
pendapatan di dalam masyarakat hingga golongan mahakaya yang dua tiga kerat
membolot hasil negara tidak lagi wajar.
7.
Belanjawan 2013 tidak menyentuh
langsung usaha-usaha meningkatkan paras pendapatan rakyat secara keseluruhan.
UNJURAN REALISTIK DAN SASARAN DICAPAI
10.
Keberkesanan sesebuah kebijakan ekonomi, baik yang dibuat
melalui belanjawan atau perancangan ekonomi berkala, untuk menjana pertumbuhan
dan membaiki kedudukan sosio-ekonomi rakyat juga tertakluk kepada unjuran yang
munasabah berdasarkan angka dan data yang benar. Ianya kemudian dinilai semula
setelah meneliti sama ada sasaran dicapai.
11.
Jika tidak, proses merangka
belanjawan dan perancangan ekonomi tidak lebih dari sekadar gimik politik
murahan.
12.
Dengan merujuk kepada fakta bahawa
jumlah perbelanjaan Kerajaan Persekutuan melangkaui jumlah yang diluluskan di
Belanjawan 2012 sebanyak 9.4%[1]
iaitu berbelanja lebih sebanyak RM21.6 bilion. Bukan semua jumlah itu
disebabkan kenaikan gaji kakitangan awam atau tanggungan subsidi seperti yang
diumumkan, kerana belanja perbekalan melebihi belanjawan yang diluluskan
sebanyak RM1.5 bilion[2].
13.
Dalam keadaan negara berhadapan
dengan defisit yang meruncing, sewajarnya kerajaan berhemah dan menunjukkan
penjimatan dari proses perolehan yang telus, sebaliknya RM1.5 bilion dibelanjakan
melebihi jumlah yang diluluskan.
14.
Malah, jika pola perbelanjaan
diperincikan dari tahun 2009 hingga 2013 iaitu sejak YAB Pekan menjadi Menteri
Kewangan dan Perdana Menteri, saya khuatir bahawa keghairahan berbelanja ini
sudah menjadi penyakit dan ketagihan:
RM Juta
|
||||
2009
|
2013
|
Peningkatan
|
% Peningkatan
|
|
Emolumen
|
42,778
|
58,621
|
15,843
|
37%
|
Pencen dan ganjaran
|
10,146
|
13,597
|
3,451
|
34%
|
Bayaran khidmat hutang
|
14,222
|
22,245
|
8,023
|
56%
|
Pemberian dan serahan kepada kerajaan
negeri
|
4,895
|
6,276
|
1,381
|
28%
|
Bekalan dan perkhidmatan
|
26,372
|
33,659
|
7,287
|
28%
|
Subsidi
|
20,345
|
37,612
|
17,267
|
85%
|
Perolehan aset
|
2,582
|
1,046
|
(1,536)
|
-59%
|
Bayaran balik dan hapus kira
|
555
|
1,109
|
554
|
100%
|
Pemberian kepada badan berkanun
|
12,024
|
14,041
|
2,017
|
17%
|
Perbelanjaan lain-lain
|
23,149
|
13,712
|
(9,437)
|
-41%
|
15.
Sepanjang tempoh beliau menjadi
Menteri Kewangan, yang ketara adalah lonjakan bayaran khidmat hutang sebanyak
56% atau peningkatan RM8 bilion dalam
tempoh lima tahun. Ini bermakna jumlah pinjaman baru (menurut Bank Negara)
sejak 2009 hingga 2013 adalah sebanyak RM184 bilion.
16.
Bayaran perbekalan dan perolehan,
yang sewajarnya mampu dikawal jika proses perolehan telus dan melalui tender
terbuka juga melonjak sebanyak RM7 bilion atau peningkatan kos 28% di bawah
pengawasan Menteri Kewangan sekarang.
17.
Jumlah RM15 bilion yang bertambah
sejak beliau menjadi Menteri Kewangan, jika dikawal dan dijimatkan sudah tentu
dapat menampung beberapa program yang membantu rakyat termasuklah membatalkan
PTPTN dan menyediakan pendidikan percuma.
18.
Rekod mencapai sasaran pertumbuhan
ekonomi yang tiap-tiap tahun tergelincir dari sasaran juga mempunyai kesan yang
besar kepada kedudukan kewangan kerajaan persekutuan.
19.
Jika pertumbuhan 6% seperti yang
disasarkan sendiri oleh Dato’ Seri Najib dicapai di antara tahun 2010 dan 2013,
kesannya kepada hasil negara dari kutipan cukai tambahan dianggarkan seperti
berikut[3]:
2010
|
2011
|
2012
|
2013
|
|
Saiz ekonomi (diukur dengan KDNK pada
harga pembeli[4]),
RM juta
|
674,946
|
709,261
|
743,543
|
780,983
|
Pertumbuhan ekonomi sebenar, %
|
7.2%
|
5.1%
|
4.5%
|
5.0%
|
Sasaran pertumbuhan ekonomi, %
|
6.0%
|
6.0%
|
6.0%
|
6.0%
|
Tambahan hasil negara jika sasaran
ekonomi dipenuhi, RM juta
|
1,236
|
2,965
|
4,578
|
20.
Kegagalan mencapai sasaran
pertumbuhan ekonomi mempunyai kesan besar kepada kedudukan ekonomi dan
kesejahteraan rakyat, tatkala negara berdepan dengan masalah defisit yang
meruncing.
21.
Kegagalan memacu pertumbuhan ekonomi
berkembang pada kadar 6% setahun bermakna di antara tahun 2011 hingga 2013,
jumlah terkumpul hasil negara dari kutipan cukai yang hilang sudah mencecah
RM8.8 bilion. Ini adalah tambahan cukai yang boleh dikutip oleh kerajaan
sekiranya ekonomi berkembang pada kadar 6%, bukannya sekitar 4% - 5% seperti
yang dicatatkan sekarang.
22.
Justeru, pendekatan Pakatan Rakyat
untuk mengawal defisit dan mencapai sasaran belanjawan berimbang dalam tempoh
penggal pertama pentadbiran Pakatan Rakyat adalah untuk kembali kepada
kewarasan berbelanja secara berhemah dan menjana pendapatan negara melalui
pertumbuhan ekonomi yang sihat.