EKONOMI MALAYSIA DAN DUNIA
PERBANDINGAN NEGARA
PERBANDINGAN NEGARA
23.
Jika potensi ekonomi Malaysia,
berasaskan sumber kekayaan dan kepelbagaian masyarakat dan tenaga kerja yang
ada, dicapai melalui dasar-dasar yang menjurus kepada pertumbuhan dan
kepedulian rakyat, Malaysia sewajarnya berada di depan negara-negara yang kini
menjadi contoh kepada dunia.
24.
Malaysia bermula pada garisan yang
sama dengan negara-negara seperti Singapura, Taiwan dan Korea Selatan. Malah,
Malaysia berada di hadapan berbanding dengan Turki.
25.
Contoh yang baik juga adalah
perbandingan bagaimana Korea Selatan terus menjadi jenama dan kuasa ekonomi
yang berpengaruh di dunia, sedangkan dalam tahun 1970an Pendapatan Negara Kasar
per kapita (gross national income per
capita) Malaysia sebanyak US$400 adalah jauh lebih tinggi berbanding Korea
Selatan pada jumlah US$270[1]
sahaja.
26.
Kelebihan ekonomi ini makin terhakis
dan merudum sejak tahun 1980, seperti yang dibuktikan oleh angka-angka
perbandingan pendapatan negara kasar per kapita seperti berikut:
1980
|
1990
|
2000
|
2010
|
|
Korea
Selatan
|
1,810
|
6,000
|
9,910
|
19,720
|
Malaysia
|
1,820
|
2,370
|
3,420
|
7,760
|
Pendapatan
Negara Kasar per kapita (US$)
27. Justeru, pendekatan ekonomi di bawah pengurusan Barisan Nasional secara jelas telah merosotkan daya saing kita dalam tempoh 30 tahun yang lepas hingga kita jauh ditinggalkan Korea Selatan, walaupun kita bermula pada garis yang sama dalam tahun 1980.
28.
Kini, kita juga berhadapan risiko
ditinggalkan pula oleh negara-negara yang sebelum ini berada di belakang kita
kerana mereka merancang ekonomi negara mereka dengan berhemah, membanteras
rasuah dan membuka peluang sama rata kepada niagawan yang berdaya maju.
29.
Kejayaan Turki di bawah Reccip Tayeb
Erdogan contohnya, memberi keyakinan kepada kita bahawa dasar ekonomi dan
pentadbiran yang berteraskan keadilan sosial, ketelusan, amanah dan mengiktiraf
bakat kebolehan setiap rakyatnya berjaya melonjakka kemakmuran ekonomi negara
dan rakyat Turki dalam tempoh yang begitu singkat.
30.
Sebab itu Pakatan Rakyat dari awal
lagi telah menegaskan bahawa perubahan dan tambahbaik ekonomi tidak boleh
berlaku tanpa adanya reformasi politik dan pentadbiran. Buku Jingga adalah dokumen yang jelas menggariskan bahawa matlamat
pertumbuhan ekonomi perlu didokong oleh proses islah politik dan pentadbiran
yang menyeluruh, kerana Turki di bawah Reccip Tayeb Erdogan meyakinkan dunia
bahawa pembaharuan politik menyuburkan pertumbuhan ekonomi.
31.
Dalam tempoh 10 tahun mengambil alih
pentadbiran Turki, tanpa hasil minyak dan gas, Erdogan berjaya menukar ekonomi
Turki yang menguncup dalam tahun 2002 dan menjadi a new economic miracle yang dikagumi oleh seluruh dunia:
a.
Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK)
atau saiz ekonomi Turki berkembang 3 kali ganda dalam tempoh 9 tahun, dari
US$233 bilion (2002) kepada US$773 (2011)
b.
Unjuran pertumbuhan ekonomi 2012
berasaskan angka suku pertama meletakkan angka pertumbuhan melepasi 11%
mengatasi negara China atau mana-mana negara maju di dunia
c.
Ekonomi Turki tumbuh di antara 7%
hingga 9% secara purata sepanjang pentadbiran beliau, menjadikan ia tempoh
pertumbuhan ekonomi paling rancak dalam sejarah negara itu
d.
Turki akan melangsaikan semua baki
hutang IMF yang diwarisi oleh beliau menjelang April 2013 berjumlah Euro1
bilion, tempoh pembayaran balik yang singkat memandangkan jumlah hutang yang
diwarisi
32.
Beliau juga berdepan dengan kritikan
dan cemuhan yang sama ketika mula-mula melaksanakan reformasi ekonominya.
Apabila beliau mahu melaksanakan dasar pendidikan percuma kepada seramai
mungkin rakyat Turki, beliau dituduh akan memuflis dan membangkrapkan negara.
33.
Sebab itu Pakatan Rakyat juga yakin
bahawa masalah ekonomi Malaysia juga boleh diatasi dengan cepat dan cekap,
asalkan dasar-dasar yang digubal merombak kepincangan struktur ekonomi sedia
ada.
34.
Kegagalan Barisan Nasional menamatkan
defisit belanjawan selama 15 tahun berturut-turut sedangkan Malaysia mempunyai
hasil minyak menunjukkan ada masalah struktur ekonomi yang diabaikan dan
dibiarkan membarah, kerana menyelesaikan kepincangan ekonomi tersebut bermakna
menyentuh kroni dan golongan mahakaya berkepentingan.
KEPINCANGAN STRUKTUR EKONOMI
35.
Kepincangan ekonomi Malaysia yang
berpanjangan (baik dari kedudukan defisit yang meruncing, jurang pendapatan
keluarga yang makin melebar, gaji yang tidak meningkat dan pertumbuhan ekonomi
yang lembap) adalah berpunca dari kegagalan meluruskan struktur ekonomi.
36.
Sebab itu, rakyat harus membedakan di
antara belanjawan yang hanya menyenaraikan gula-gula dan pengumuman saguhati tetapi
langsung tidak memberi penumpuan kepada persoalan struktur ekonomi.
37.
Keengganan kerajaan berbicara soal
kepincangan struktur ekonomi negara kerana kurang tekad politik menyentuh
keuntungan kroni dan monopoli syarikat keluarga serta golongan mahakaya yang
bersekongkol dengan mereka.
Bersambung Ke Bahagian 3
.