RASUAH & PENYELEWENGAN
35.
Rasuah dan penyelewengan terus
menjadi musuh utama ekonomi dan kesejahteraan negara. Keengganan Barisan
Nasional mengangkat amalan tata kelola yang baik sahaja yang akan menyelar
penyelewengan, pemborosan dan melemahkan daya saing.
36.
Anggaran-anggaran khusus ketirisan
oleh pelbagai pihak memberi gambaran bagaimana keberhutangan negara dan rakyat
banyak berpunca dari amalan rasuah dan penyelewengan yang tidak dibendung ini:
a.
Anggaran jumlah ketirisan sebanyak
RM28 bilion hasil dari contoh-contoh ketirisan dan penyelewengan yang
dilaporkan oleh Laporan Ketua Audit Negara 2008. Wakil-wakil Barisan Nasional
boleh menafikan ini sekeras-kerasnya, tetapi rakyat boleh menilai apabila
seorang tokoh yang rapat dengan pemerintah dimaafkan hutang berjumlah RM580
juta, atau wang projek ternakan lembu RM250 juta diselewengkan untuk membeli
kondominium mewah, atau kos perolehan di jabatan-jabatan kerajaan berkali-kali
ganda lebih mahal dari harga sebenarnya – jumlahkan semua ini setiap tahun dan
angka RM28 bilion seperti yang dianggarkan bukanlah angka yang jauh menyimpang.
b.
Anggaran Transparency International
bahawa ketirisan setiap tahun kerana tiadanya amalan telus melalui proses
tender terbuka mencecah RM40 bilion setiap tahun
c.
Belanja perolehan di bawah kawalan
dan pengaruh kerajaan, meliputi belanja kerajaan persekutuan, negeri, agensi
dan syarikat-syarikat berkaitan kerajaan dijangka mencecah RM150 bilion setiap
tahun. Pengalaman Pakatan Rakyat di Selangor menunjukkan bahawa pentadbiran di
bawah Tan Sri Khalid Ibrahim berjaya mengurangkan kos sebanyak 24% secara
purata dari kontrak-kontrak perolehan, yang membayangkan bahawa selama ini kos
dinaikkan sehingga melepasi 20%. Sebagai contoh, pinjamatan dari tender terbuka
ialah 24% atau RM105.8 juta iaitu dari anggaran jabatan sebanyak RM447 juta
berbanding nilai projek sebanyak RM341 juta. Manakala penjimatan bagi kos
operasi dari pengambilalihan Alam Flora adalah RM 81 juta.
d.
Di Pulau Pinang, pentadbiran Pakatan
Rakyat telah menyelamatkan Majlis Perbandaran Seberang Prai daripada mengalami
kebangkrapan pada 2008 daripada deficit sebanyak RM230 juta selama lapan tahun
di bawah Barisan Nasional kepada lebihan RM41 juta selama tiga tahun di bawah
pentadbiran Pakatan Rakyat. Selain itu Pulau Pinang merupakan negeri yang
berjaya mencatat pengurangan hutang terbesar di Malaysia daripada RM630 juta
pada 2008 kepada RM30 juta pada tahun 2011.
e.
Di negeri Kedah pula, hasil balak
meningkat daripada RM9 juta sebelum 2008 kepada RM80 juta pada tahun 2011.
Manakala Kelantan, walaupun disisih dari arus pembangunan perdana namun masih
berjaya menurukan kadar kemiskinan iaitu sebanyak 17.8% pada 2002 kepada 4.8%
pada tahun 2009.
f.
Jika penjimatan 20% yang sama dapat
dilaksanakan ke atas perbelanjaan perolehan yang dikawal kerajaan, ini bermakna
setiap tahun kerajaan mempunyai lebihan RM30 bilion untuk menampung
program-program pro-rakyat.
PENDAPATAN ISI RUMAH YANG RENDAH
37. Pendapatan
isi rumah rakyat kekal rendah dan analisa strata pendapatan isi rumah rakyat
menunjukkan golongan yang kaya menjadi semakin kaya, sementara yang miskin
semakin miskin.
38. Ini
bermakna pertumbuhan ekonomi dan segala macam pengumuman projek yang dibuat
oleh Barisan Nasional tidak mempunyai kesan kepada pendapatan rakyat terbanyak.
Realiti pendapatan isi rumah rakyat terbanyak adalah berbeza dan terpisah dari
gambaran ekonomi yang diberikan Barisan Nasional.
39. Berdasarkan
Kajiselidik Pendapatan Isirumah dan Keperluan Asas 2009 (HISBAS 2009), 44.2%
dari isi rumah di Malaysia mempunyai pendapatan isi rumah di bawah RM2,500
sebulan.
40. Kajiselidik
yang sama menunjukkan bahawa golongan 20% terkaya di Malaysia membawa pulang
50% dari pendapatan dan nilai ekonomi yang dijana, sedangkan golongan 40%
termiskin pula hanya berkongsi 14% dari kek ekonomi di negara ini.
41. Keghairahan
mengejar angka pertumbuhan ekonomi semata-mata tanpa ada reformasi dasar yang
khusus untuk merapatkan jurang dan memastikan agihan yang lebih sekata makin
menjadi-jadi di dalam perancangan ekonomi ETP yang dibawa Perdana Menteri.
42. Analisa
dan perbandingan nilai ekonomi yang dijana oleh projek-projek ETP berbanding
dengan bayaran gaji kepada pekerja menunjukkan bahawa menjelang 2020, pekerja
akan dibayar gaji yang lebih rendah secara relatif kepada keuntungan syarikat.
Jika sekarang nisbah gaji kepada keuntungan syarikat adalah 28%, di bawah ETP
angka ini dijangka jatuh ke paras 21%.
KEPINCANGAN
STRUKTUR EKONOMI
TIADA DAYA SAING
46.
Ekonomi negara dikawal dan dimonopoli
oleh syarikat-syarikat besar yang dimiliki negara atau rapat dengan kroni atau
golongan mahakaya berkepentingan. Tumpuan kerajaan melalui insentif dan dasar
banyak diberikan kepada golongan ini, sedangkan daya saing sebenar ekonomi
sepatutnya dibina dan dipupuk di kalangan perusahaan kecil dan sederhana (PKS).
SISTEM PENYAMPAIAN YANG TIDAK BAIK DAN
TIRIS
47.
Ketirisan terus
berlaku menyebabkan bantuan atau insentif yang sepatutnya sampai kepada
golongan atau kumpulan sasaran dicuri di tengah jalan. Jika RM5,000
diperuntukkan sebagai bantuan permulaan perniagaan, hanya RM2,000 akhirnya
sampai yang selebihnya disamun oleh golongan atas angin yang rapat dengan
pemerintah.
48.
Kebimbangan
mengenai ketirisan ini turut disuarakan di dalam Malaysia Economic Monitor
April 2012 yang dilaporkan kepada EPU, mukasurat 29 bahawa berdasarkan maklumat
dari Kajiselidik Isirumah 2009, hanya 27% dari golongan 10% termiskin di negara
ini yang mendapat bantuan dari kerajaan, walaupun kononnya kerajaan telah
mengadakan pelbagai program kebajikan untuk membantu mereka.
49.
Hakikat bahawa
hanya 27% dari golongan yang paling wajar dibantu dan termiskin mendapat
manfaat dari program kerajaan membayangkan ketirisan yang berterusan.
HUBUNGAN RAPAT PERNIAGAAN BESAR DAN
KERAJAAN YANG MENGHALANG TUMBUHNYA GOLONGAN USAHAWAN
50.
Hubungan rapat
di antara kroni, golongan mahakaya dan berkepentingan dengan kerajaan
menyebabkan hanya mereka diberi peluang untuk memainkan peranan besar.
51.
Pembolotan
ekonomi seperti ini memberi impak buruk kepada percambahan usahawan baru yang
tawar hati dan tidak mungkin dapat bersaing dengan syarikat-syarikat besar yang
mempunyai talian terus kepada pimpinan tertinggi negara.
PERGANTUNGAN KEPADA PROJEK-PROJEK BESAR
YANG DIBIAYAI KERAJAAN UNTUK MEMACU EKONOMI
52.
Walaupun
kerajaan mengumumkan angka-angka yang sekilas pandang nampak besar dan
menggambarkan pelaburan swasta yang besar, hakikatnya kebanyakan projek ini
melibatkan campur tangan dan suntikan dana atau insentif oleh kerajaan.
53.
Ini membayangkan
bahawa Barisan Nasional masih menggunakan model pergantungan kepada
projek-projek mega untuk mencatat angka pertumbuhan ekonomi yang boleh
diwar-warkan kepada rakyat, sedangkan tindakan itu memanjangkan kelembapan
pelaburan swasta yang sangat-sangat diperlukan.
54.
Analisa yang
baik untuk membuktikan ada jurang di antara pengumuman pelaburan yang dibuat
dan jumlah pelaburan sebenar adalah perbandingan pelaburan-pelaburan di
koridor-koridor ekonomi yang diwujudkan.
55.
Misalnya,
sehingga akhir Jun 2012, walaupun Barisan Nasional telah mengumumkan pelaburan
sebanyak RM112 bilion di Koridor Pembangunan Sabah (SDC), jumlah sebenar yang
masuk dan diterjemahkan hanyalah RM12 bilion.
KONSESI DAN HEROTAN DALAM EKONOMI
56.
Kewujudan
konsesi dan perjanjian yang berat sebelah menindas rakyat yang terpaksa
menanggung kos berganda.
57.
Mulanya, rakyat
terpaksa menanggung kos sara hidup yang melambung kerana konsesi-konsesi ini
berbentuk monopoli dan mengherot harga sebenar di dalam pasaran.
58.
Kemudian, rakyat
juga terpaksa menanggung kos yang dibayar kerajaan yang memberi pelbagai
bantuan kepada konsesi yang dianugerahkan kepada kroni dan golongan mahakaya
ini, termasuklah pampasan, subsidi korporat dan lain-lain.
AGIHAN EKONOMI YANG TIDAK SEKATA DI
ANTARA NEGERI DAN KUMPULAN MASYARAKAT
59.
Sabah dan
Sarawak masih terus dipinggirkan. Kemudahan dan jaringan infrastruktur di Sabah
dan Sarawak adalah ketinggalan berbanding di Semenanjung yang akhirnya
membantutkan pertumbuhan ekonomi.
60.
Akhirnya, mutu
dan keberkesanan sesebuah belanjawan atau kebijakan ekonomi yang dibawa dinilai
dari aspek keupayaannya menangani dan menyelesaikan masalah struktur ekonomi
yang digariskan.
61.
Belanjawan 2013
yang diumumkan minggu lepas mengelak dari menyentuh persoalan-persoalan pokok
sebegini dan dipenuhi dengan retorik dan pengumuman politik.
TAMAT
.