RSS

ORANG MELAYU DIDUNGUKAN: Kisah Kejayaan Kulim dan NUR sebenarnya KEGAGALAN UMNO



ORANG MELAYU DIDUNGUKAN: Kisah Kejayaan Kulim dan NUR sebenarnya KEGAGALAN UMNOKulim Hi-Tech Park (KHTP), yang telah dibuka secara rasminya pada tahun 1996, merupakan hartanah komersial yang pertama menempatkan industry berteknologi tinggi di Malaysia. Taman ini dikhaskan untuk menempatkan perindustrian yang memerlukan bekalan kuasa tanpa gangguan. 

Terdapat banyak perindustrian beroprasi secara canggih yang tidak boleh menerima gangguan kuasa walaupun sekelip mata kerana ia mungkin mengakibatkan gangguan dalam proses pembuatan yang mahal. Jadi, apabila ada sebarang masalah dalam bekalan kuasa, syarikat-syarikat yang telah komited untuk menubuhkan kilang disitu berisiko kehilangan jutaan ringgit kerana ia akan memakan masa untuk memulihkan sistem yang kompleks dan memulakan pengeluaran semula.

Kulim, yang merupakan satu lagi 'ilham' bekas Perdana Menteri Mahathir Mohamad, telah dilanda masalah sejak dari mula. Hanya beberapa syarikat sahaja yang telah mengambil tempat di 31 lot perindustrian untuk memberi pulangan ekonomi yang memuaskan kepada pemaju 5 loji janakuasa mini ini. 5 loji janakuasa yang diperlukan untuk memberikan kuasa kecemasan yang mencukupi tidak dibekalkan TNB tidak boleh berikan melalui grid talian kuasa utama. Dan 5 loji ini, walau pun tidak mampu membekalkan kuasa secara serentak, akan bersiap sedia 24 jam sehari. Oleh itu, ia adalah kos operasi menjadi sangat tinggi jika semua 5 sistem beroperasi tetapi tiada pulangan atau ianya tidak mencukupi kerana kuasa yang dijana akan menjadi sia-sia sahaja.

Jadi, selama bertahun-tahun, keadaan di Kulim adalah jenaka ayam dan telur, yang mana wujud dahulu? Tanpa loji janakuasa, tidak akan ada kilang pembuatan berteknologi tinggi. Namun tanpa kilang pembuatan berteknologi tinggi, 5 loji janakuasa tidak boleh dibina kerana kos akan menjadi terlalu mahal.

Kemudian, seperti kebiasaan di Malaysia, apabila terdapat peluang untuk menjana wang yang banyak, UMNO akan biasanya terlibat. Dan selalunya, wang akan lenyap begitu sahaja, meninggalkan gajah putih yang akan perlu dibayar berkali-kali oleh rakyat.


Ketamakan yang tidak kenal sempadan



Kulim telah menjadi mangsa ketamakan ‘panglima Umno’ yang tidak hanya mahu memonopoli industry janakuasa TNB, malah mahukan projek seperti Kulim dimana 5 loji janakuasa berjalan tanpa campur tangan TNB. Kulim bukan sahaja mampu menjanakuasa secara berasingan tetapi yang lebih penting akan menjadikan mereka berada dalam senarai orang yang terkaya dalam Majalah Forbes untuk beberapa kali dengan pertalian rapat dengan Mahathir.

Untuk memendekkan cerita panjang, akhirnya bukan 5 tetapi hanya satu loji janakuasa telah dibina dengan menghasilkan kira-kira 228 mega-Watt kuasa elektrik (berbanding 1,500 MW yang boleh dijana oleh loji jana kuasa biasa) . Kontrak itu telah diberikan kepada Northern Utility Resources Sdn Bhd (NUR). Ini bukanlah firma yang dikenali tetapi telah diberikonsesi selama 30 tahun mula tahun 1997. Namun, akhirnya mereka hanya membina satu loji janakuasa dan bukannya 5, tidak banyak syarikat berteknologi tinggi yang berminat untuk melabur di sana. Oleh itu para pelabur tidak mahu mengambil risiko jika berlaku gangguan bekalan elektrik.

Selepas beberapa ketika, setelah melakukan banyak tawar-menawar dan juga dengan tindakan samseng mereka yang menjadi kebiasaan UMNO, Mahathir berjaya menarik 25 buah syarikat, kebanyakannya syarikat 'kroni' dan GLC – untuk membuka perusahaan di sana. Seperti mengikut sahaja telunjuk, firma-firma ini bersetuju untuk ke sana bagi menyelamatkan keseluruhan projek 'Hi-Tech' Kulim ini dari menjadi gajah putih yang memalukan. Tetapi mereka telah dipaksa untuk melakukan pengorbanan besar sekiranya berlaku gangguan dalam bekalan kuasa. Namun begitu, NUR masih mengalami kerugian besar dengan hutang yang menjangkau RM1.5 bilion.

Bekas menteri


Apa yang berlaku selepas itu agak memeranjatkan tetapi juga amat menyedihkan kerana sememangnya begitulah cara kerja UMNO-BN bagi semua projek-projek mega yang gagal. Selepas ‘menyelamatkan’ Kulim, pentadbiran BN bertindak ‘menyelamatkan’ NUR pula!

Kerajaan BN pimpinan UMNO melakukan ini dengan menukar lesen NUR yang membenarkan ia untuk menjual kuasa kepada syarikat nasional. Walau bagaimanapun, firma itu gagal untuk menandatangani perjanjian penjualan kuasa dengan TNB walaupun telah berbincang lebih dari 2 tahun.

Sesetengah pihak mendakwa ini adalah kerja seorang pemimpin UMNO keras kepala yang mahu menguasai NUR dan cuba untuk menggunakan kerajaan untuk menyelamatkan NUR seperti yang telah dilakukan Kementerian Kewangan terhadap syarikat penerbangan MAS yang kerugian teruk. Bagi pemimpin UMNO ini, yang sudah semestinya sangat berpengaruh, ia adalah kes 'jika kau boleh buat, kenapa aku tak boleh?'

Berita dari blog UMNO yang berpaling tadah memberi bayangan bahawa NUR sekarang dikawal oleh seorang bekas menteri yang agak berkuasa dan sudah pasti dia orang UMNO! Seperti pengambil alihan berani Proton oleh DRB-Hicom tanpa menggunakan wang yang Nampak atau mempunyia apa-apa kepakaran dalam pembuatan kereta. Bekas menteri ini begitu pasti akan dijamin oleh kerajaan UMNO-BN.

Yang nyata, dia mahu terlibat dari mula kerana dia tahu bahawa kerajaan akan bermurah hati menjaminnya keluar dari masalah.

Kisah kejayaan Melayu atau MEROMPAK BANGSA SENDIRI DENGAN RAKUS?


Walaupun demikian, media UMNO dan laman bloggernya memutar belit cerita ini sebagai satu kejayaan utama Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dalam program ETP dan NKEA ekonomi. Mereka mencanangkan kegagalan Kulim dan penjaminan NUR sebagai kisah kejayaan ekonomi orang Melayu. Dan kita harus berterima kasih kepada Najib yang 'berpandangan jauh' dan juga 'kecintaannya' kepada bangsa, tegas mereka.

Tetapi pada hakikatnya, ini hanya RM1.5 bilion lagi yang dibuang ke dalam longkang. Mungkin jika dibandingkan ia bukanlah sebesar skandal RM12.5 bilion PKFZ, tetapi ia cukup memeranjatkan apabila wang negara dibazirkan lagi dan sekaligus menambah hutang negara yang telah mencecah had 55%.

Jika inilah kisah kejayaan orang Melayu, mereka sepatutnya risau akan masa hadapan mereka dengan UMNO sendiri yang menjadi ketua perompak dan perampas.  - Malaysia Chronicle



.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Blog List 1

Return to top of page Copyright © 2010 | Flash News Converted into Blogger Template by HackTutors