RSS

Tan Sri Khalid Ibrahim Akan Pantau Perjanjian Air Selangor




KUALA LUMPUR: Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim memberitahu akan memantau perjalanan proses pengambilan industri air Selangor yang kini diteruskan oleh Menteri Besar yang baru, Mohamed Azmin Ali.
 
"Saya akan memantau (perjanjian air) supaya kos pengambilan industri air ini tidak bertambah dan seperti yang telah dijanjikan iaitu tidak melebihi RM9.5 bilion," katanya yang ditemui media selepas merasmikan Program Sajian Rakyat bertempat di Pangsapuri Permai, Sungai Besi petang tadi.
 
Bekas Menteri Besar itu terdahulu diminta mengulas tindakan Azmin yang 'menyokong' segala usaha semasa pentadbirannya suatu masa dahulu, seperti isu pengambilan industri air dan pembinaan Lebuh Raya Kinrara-Damansara (Kidex).
 
Ini merupakan majlis rasmi pertama yang dianjurkan Khalid sementelah meletak jawatan sebagai Menteri Besar pada September lalu.
 
Umum mengetahui bagaimana kontroversi melibatkan Khalid dan kepimpinan PKR yang tidka berpuas hati dengannya yang mempersetujui beberapa dasar kerajaan negeri yang didakwa mesra kepada Umno-Barisan Nasional.
 
PKR menuduh kesemua perjanjian itu akan menguntungkan pihak lawan apabila Khalid tidak mendapatkan sebarang nasihat dan membuat rundingan sebelum kata putus dibuat.
 
"Tidak apalah sebab ia untuk kebaikan rakyat. Kita teruskan usaha itu. Kita tidak menghalang apa-apa yang sepatutnya dilakukan. Itu menunjukkan usaha yang kita lakukan itu adalah usaha profesional dan telus serta untuk kebaikan rakyat.
 
"Malah tidak ada lagi usaha memfitnah sebab ia perkara yang betul," katanya sebagai reaksi terhadap Azmin dan kepimpinan kerajaan yang baharu itu.
 
Sementara itu, ketika berucap di hadapan pendudukan pangsapuri berkenaan, Khalid berikrar akan terus berkhidmat sebagai wakil rakyat di DUN Pelabuhan Klang dan Parlimen Bandar Tun Razak, meskipun menerima desakan untuk berundur.
 
"Saya sudah berjanji dengan rakyat, bahawa apabila mereka mengundi saya pada PRU-13 maka saya bertanggungjawab meneruskan tugas bersama rakyat. Dan saya merasakan kita perlu tunjuk contoh kepada pemimpin akan datang bahawa setiap janji mesti ditunaikan," katanya.
 
Walaupun kita menjadi seorang wakil rakyat bebas, Khalid mengakui menerima tawaran untuk menjadi penasihat kepada beberapa organisasi di peringkat antarabangsa.
 
"Tugas saya kini semakin ringan, dan ramai meminta saya menjadi penasihat hingga di peringkat antarabangsa namun saya tolak kerana saya mahu memantapkan peluang untuk bekerjasama dengan rakyat," katanya lagi.
 
 
 
 
 
.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Blog List 1

Return to top of page Copyright © 2010 | Flash News Converted into Blogger Template by HackTutors