RSS

Omar Suleiman: 5 Fakta Naib Presiden Mesir Yang Baru Di Lantik


Omar Suleiman
Omar Suleiman telah dilantik sebagai Naib Presiden Mesir Presiden Hosni Mubarak yang kini ditentang, menurut agensi berita rasmi negara tersebut.

Suleiman akan mengambil alih pejabat presiden yang dicemari suasana bantahan menentang kerajaan. Presiden Obama secara terbuka meminta kerajaan Mesir untuk memberikan kebebasan yang lebih luasdan pembaharuan ekonomi.

Bukan wajah baru .
Suleiman, 74, individu penting pemerintahan Mesir dalam beberapa dekad. Beliau juga pemerintah tentera presiden dan menentukan dasar asing.

Naib presiden pertama Mubarak
Perlembagaan Mesir menyatakan bahawa jika presiden tidak dapat menjalankan tugasnya maka hendaklah diserahkan pada naib presiden. Sejak Mubarak mengambil alih pada tahun 1981 beliau tidak pernah melantik Naib presiden Mubarak sendiri berkuasa melalui kedudukan naib presiden . Mubarak juga adalah naib presiden Anwar Sadat ketika Sadat dibunuh.

Naik mendadak kerana kejayaan memerangi keganasan.
Suleiman memahat namanya melalui kerjayanya dalam pasukan keselamatan. Sejak tahun 1993 beliau adalah pengarah Agensi Perisikan Mesir (Egis). Menurut Reuters, beliau berkhidmat sebagai Pengarah sewaktu kerajaan bergelut dengan ancaman dari pembangkang Islam. Di Egis beliau membantu mengurangkan ancaman tersebut.

Pada tahun 2009 Foreign Policy Magazine menamakannya salah satu dari agensi perisikan dari Timur Tengah antara "lima agensi perisikan paling cekap."

Menyelamatkan nyawa presiden
Pada tahun 1995, Suleiman bertegas membawa dan menerbangankan sekali kereta Mercedes-Benz kalis peluru ke Habsyah, ketika lawatan Mubarak kenegara tersebut , menurut Kementerian Luar Negeri. Sewaktu di Addis Ababa, rombongan presiden telah diserang sekumpulan lelaki dengan menggunakan AK-47. Mubarak terselamat tampa sebarang kecerderaan dan berkata dia tidak risau kerana berasa selamatdi dalam kereta Mercedesnya.

Latar belakang tentera
Suleiman menerima pendidikan ketenteraan di Mesir dan Kesatuan Soviet, menurut laporan Reuters. Dia menggunakann kemahiran dalam tentera dalam peperangan di Yaman dan peperangan Israel pada tahun 1962 dan 1973. Dengan kini pihak tentera telah mengambil alih mengawal keadaan dibandar-bandar besar Mesir, dengan ini memberikan beliau kuasa secara tidak lansong.


0 Responses to "Omar Suleiman: 5 Fakta Naib Presiden Mesir Yang Baru Di Lantik"

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Blog List 1

Return to top of page Copyright © 2010 | Flash News Converted into Blogger Template by HackTutors