RSS

Alkohol Lebih Merbahaya dari Dadah Yang Diharamkan


Stout dan Parpu Kari - sekadar gambar hiasan
Satu kajian yang baru diterbitkan dalam journal Lancet menunjukkan alcohol adalah lebih merbahaya kepada individu dan masyarakat secara amnya dari DADAH. Dari skala 1-100, Alcohol diberikan pemarkahan bahaya sebanyak 72 mata. Heroin ditempat kedua dengan 54 mata diikuti crack cocaine dengan 52 mata. Kajian telah dilakukan oleh Britain’s Independent Scientific Committee on Drugs. Mereka melakukan kajian terhadap 20 jenis dadah yang diharamkan dan yang dibenarkan penjualannya United Kingdom.
 

Soalan genius
 

Sekarang sudah terbukti secara empirical dan saintifik yang alcohol lebih merbahaya dari SEMUA JENIS dadah yang diharamkan di Malaysia. Bila kerajaan nak haramkan ALCOHOL pulak? Do you know that in Malaysia, kalau kantol ada 700 gram ganja engkau boleh kena gantung sampai mati

Tapi kalau jual 700 liter Carlsberg tak akan kena tahan langsung. You can even buy them from TESCO in bulks and police won't give you shit.

This was before laporan saintifik ini diterbitkan. Now. If weed, cocaine, daun ketum,heroine, ice dan ecstacy diharamkan walaupun sudah TERBUKTI kurang bahaya dari alkohol, aku cadangakan kerajaan jangan berdolak dalik lagi dalam mengharamkan alkohol. Be fair.

 


Anyway dalam satu lagi laporan didalam Irish Times, bahaya alcohol sekali lagi dapat kita lihat

Dalam setahun penyalahgunaan alkohol mengakibatkan kerugian kepada ekonomi Ireland sebanyak 3.7 Billion EUROS. 1.2 billion Euros adalah kos merawat penyakit yang disebabkan masalah alkoholisma. 500 000 Euros pula akibat masalah ponteng kerja dan 1.18 billion kerugian akibat alcohol related crimes.

Di Ireland juga kematian akibat alkohol adalah lebih tinggi dari kematian akibat penggunaan dadah. Gila!


Presiden umno merasmikan kilang ARAK
Warisan PENJAJAH British ditinggalkan pada anak cucu kita

Mungkin ada hikmahnya kenapa Allah menurunkan larangan serta hukuman sebatan kepada peminum arak. Bukan setakat untuk menyedarkan pesalah tapi juga untuk membendung kesan berantai yang bakal tempias kepada orang lain.  Bila dah mabuk, mereka akan hilang kawalan terhadap diri sendiri.  Pertimbangan akal yang waras pun entah ke mana pergi.  Tu yang buat benda-benda pelik je tu nanti.


Kajian dah ada, statistik pun rasanya kerajaan (melalui Kementerian Kesihatan ) ada.  Harap-harap kerajaan akan mengharamkannya satu masa nanti.  Adanya orang bukan Islam tak sepatutnya menjadi alasan untuk tidak mengharamkan arak.  Sebab kemaslahatan umum rakyat Malaysia lebih penting daripada itu.  Mungkin masa dan ‘political will’ yang bakal menentukan.   Tunggu dan lihat…



~Laporan asal Lancet dan Irish Times




* Artikel Berkaitan 


.


0 Responses to "Alkohol Lebih Merbahaya dari Dadah Yang Diharamkan"

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Blog List 1

Return to top of page Copyright © 2010 | Flash News Converted into Blogger Template by HackTutors