RSS

Taib Mahmud dan Ragad Mula ‘Retak’?



Ketua Menteri Sarawak, Tan Sri Abdul Taib Mahmud berumur 75 telah berkahwin dengan Ragad Waleed Alkurdi berumur 29 tahun untuk enam bulan, 3 minggu dan 4 hari sehingga Jumaat, 22 Julai. Apakah perkahwinan itu akan menjadi satu perkara yang selama-lamanya bagi Taib dan Ragad?

Dalam kehidupan sebenar, gembira tidak selama-lamanya, agak sukar di dunia moden ini gaya hidup tertekan. Seperti perkahwinan kebanyakan, hari akan bertukar menjadi minggu dan bulan, cinta boleh terbang keluar dari tingkap.

Desas-desus perkahwinan kedua Taib bermula hanya beberapa bulan sebelum perkahwinan itu benar-benar menjadi kenyataan, tetapi ramai orang telah merasa ragu. Taib dikenali sebagai seorang lelaki yang setia kepada hanya satu wanita atau isteri, Laila Taib, telah meninggal dunia pada bulan April tahun sebelumnya.

Sentiasa ada perbandingan dengan yang pertama

Laila dilahirkan di Poland-tiba di Sarawak pada tahun 1959 dan berkahwin dengan Taib , sentiasa berada di samping kehidupan  berwarna-warni politik suaminya. Pasangan itu mempunyai empat orang anak dan 15 cucu. Laila dikatakan sangat disayangi oleh ahli-ahli Perkim Sarawak, dan sehingga hari ini, ada antara mereka yang membezakan dengan Ragad .

Ragad seorang yang cantik dan masih misteri ketika hari dia mula-mula melangkah ke Sarawak. Walaupun ada yang berkata beliau adalah dari Lubnan.

‘Cair dan menggiurkan’, Ragad hanya dibawa untuk majlis-majlis rasmi bersama Taib. Kedua-dua mereka sentiasa berpakaian warna yang sama dan pura-pura malu dalam tingkah laku mereka pada peringkat awal perkahwinan mereka.

Apabila duduk di pentas semua mata akan tertumpu kepada mereka, Taib tidak akan malu untuk menyentuh tangannya atau berbisik manis kepadanya.

Ragad tidak mengetahui tempatnya. Di majlis-majlis rasmi, dia akan duduk diam dan tersenyum sekitar. Walaupun, ada ketika dia bercampur dengan orang-orang kampung semasa kempen politik Taib, dia sentiasa dijauhkan dari pemberita. Pengawal peribadi Taib akan pastikan bahawa media tidak akan  mendapat tempat  untuk bercakap dengannya.


Bahagia selama-lamanya

Tetapi di sebalik semua senyuman manis itu, adakah wanita baru dalam kehidupan Taib menjadikan dia bahagia? atau dia membuat Taib tidak bahagia?

Terdapat cakap-cakap bahawa Taib telah melepaskan kemarahannya apabila dia kembali kerumah pada suatu petang apabila mendapati bahawa isteri muda itu tidak ada di rumah.kemanakah Ragad telah pergi?

Ragad dikatakan suka memandu kereta laju. Apakah Taib akan membenarkan jika dia membuat keputusan untuk mencuba salah satu daripada banyak kereta sport di rumah mereka yang boleh memecut sehingga 150 batu sejam?

Kita tertanya-tanya jika dia kesepian di sini.

Sangkar

Kehidupan di Sarawak boleh bertukar menjadi sebuah sangkar untuk seorang puteri yang masih muda.Beliau  perlu memilih untuk  kebebasan dan  kekayaan dengan budaya baru yang jauh berbeza dari tanah air sendiri. Adakah ia berbaloi?

Taib mengambil isteri baru mungkin kelihatan baik pada pandangan luaran, terutama apabila ia datang kepada sesi foto dengan piala yang cantik di sisinya. Tetapi semua orang tahu bahawa tambahan baru kepada keluarga akan sentiasa membawa masalah baru juga. Sudah ada bunyi bahawa anak-anak beliau tidak gembira dengan ibu baru yang pasti akan mahu berkongsi pai keluarga atau sebaliknya kek Sarawak dengan mereka. Sebagaimana yang mereka katakan, lebih ramai lelaki kurang mendapat bahagian.

Apa sahaja boleh berlaku di belakang tabir di kediaman Taib, rakyat Sarawak masih tertanya-tanya dan menunggu untuk melihat bagaimana jika dia akan membuat keputusan untuk bersara dan meluangkan lebih masa dengan isteri barunya yang gebu.

Tetapi kemudian beberapa pengkritik menunjukkan bahawa kemungkinan, Taib boleh memutuskan untuk terus merompak dari golongan miskin untuk lebih lama lagi kini, kerana tanggungjawab tambahan dan tekanan yang datang dari isterinya benar-benar eksotik yang baru.



Artikel berkaitan: ***The woman Taib Mahmud waited 75 years to find



edit dari MC



.


2 Responses to "Taib Mahmud dan Ragad Mula ‘Retak’?"
ABK KUALA LUMPUR said...
This comment has been removed by the author.
ABK KUALA LUMPUR said...

TUN ABDUL TAIB MAHMUD.
BERUNTUNGLAH TUAN MEMPUNYAI KEKAYAAN YANG MELUMPAH RUAH DIDUNIA..

INSYA ALLAH,
SEMOGA RAHMAT ALLAH DAN KASIH SAYANG ALLAH SENANTIASA MENYINARI SELURUH HIDUPMU DAN KELUARGAMU...

AMIN.. INSYA ALLAH..


June 11, 2018 at 10:19 PM

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Blog List 1

Return to top of page Copyright © 2010 | Flash News Converted into Blogger Template by HackTutors