RSS

Pandi Kutty Yang Di Kenali




Bila baca perkataan “Kutty” hangpa jangan ingat bahawa aku nak cerita pasal Mohamad Kutty@Syaitan yang dikenali.

Sebelum sambung, aku nak bagitau kat hangpa. Bukan level aku lawan ikan bilis, level aku lawan ikan Jerung. Disebabkan aku kenal Si Pandi Kutty dalam gambar ditas, ada memorendum yang ditujukan kepada aku untuk tulis pasal Kalaivanar @ Pandi Kutty (Kepala Samseng  Barisan Bersatu Nambikkai).

 Bukan nak kata baru, aku kenal si pandi kutty nie sejak dia sertai Keadilan dan Barisan Alternatif/Pakatan Rakyat. Aku nak mula dengan asal-usul dia dulu. Dia pernah bagitau bahawa dia nie orang Buntong,Perak. Masyarakat India Perak kebanyakkannya tahu bahawa Bentong,Perak nie lubok gengster India pada satu ketika dahulu (ada yang kata sehingga kini). Disebabkan aku tak pernah tengok sijil lahir Pandi Kutty nie, aku anggap apa yang dia cakap tu betul.




Apabila melihat perangai dia selepas keluar PKR, aku yakin 100% bahawa apa yang dia kata tentang asal usul itu memang betul. Mana tak yakin? perangai gengster. Di beberapa tempat dan kepada beberapa individu dia sendiri pernah hentam beberapa orang. Bukan setakat tangan dan kaki, malah pernah pembesar suara untuk hentam orang.

Selepas Arumugam mengosongkan jawatan ADUN Bukit Selambau, isu calon PKR mula meletop. Kalaivanar antara nama yang disebut-sebut. Pada ketika itu, aku singgah di Sungai Petani sebelum balik ke Ipoh dan buat persiapan untuk bantu PRK Bukit Gantang. Semasa di Sungai Petani, aku sempat berjumpa dengan salah seorang pemimpin india Cabang Sungai Petani.

Dalam duk bincang pasal PKR Bukit Gantang dan Bukit Selambau aku tanya kat kawan India itu, “bro siapa mau bertanding di Bukit Selambau? you kah?”. Sambil gelak kawan India itu jawab, “saya tadak isi borang. Keadilan tak bagi saya calon pun takpa. Jangan kasi itu Kalaivanar sudah. Dekat sini, orang memang cari dia pasai banyak kes. Itu Kalivanar ada hutang sama banyak orang,takda bayar. Dia lari dari Sungai Petani”. Aku rasa terkejut bila dengar dengar kata-kata itu. Bila calon PKR di PRK Bukit Selambau, aku rasa lega kerana Kalaivar yang sedang diburu oleh penduduk sekitar Taman Rusa,Sungai Petai tak jadi calon PR/PKR.

Kelegaan aku bertambah lagi apabila Kalivanar umum bahawa dia tinggalkan PKR sebab hilang kepercayaan terhadap Anwar Ibrahim. Aku tertanya-tanya, Apa yang dia percaya kat Anwar Ibrahim? harap nak jadi calon? kah kah kah! Sebelum Krisis Rampasan Kuasa di Perak mungkin kepercayaan Kalivanar itu releven lagi. Tapi, selepas PKR dipersalahkan bekali-kali, Anwar buka mata dalam isu calon. Kalivanar yang ada rekod jenayah yang banyak, memang tak dak harapan ketika itu, kalau ikutkan kaca mata Anwar.

Sejak dari keluar PKR, Kalaivanar nie memang kejar dia jadi anjing liar yang menyalak kat Anwar Inrahim, PKR dan Kerajaan Negeri Selangor serta Kerajaan Negeri Kedah. Senang cerita, Kalaivanar nie jadi Ibrahim Ali versi Kolloywood.

Sekarang aku masuk pulak bab NGO dia. Si Pandi Kutty nie pernah tubuh NGO yang dinamakan sebagai Alternative Action Team (AAT). Melaui NGO nie, Pandi Kutty tersebut telah meyakinkan ramai oarang India (sebelum kelau PKR) sehingga orang-orang India (luar Sungai Petai) menganggap Kalivana nie sebagai pejuang mereka. Kalaivanar ajak orang-orang India supaya sertai NGO AAT. Selepas, menerima wang keahlian, Kalivanar tak pandangkan mereka lagi. AAT nie tak pernah pun buat aktiviti. Sekarang nie, dia tubuhkan Barisan Bersatu Nambikei pulak. Apa yang NGO nie buat untuk kebaikan masyarakat India? Kalau Nambikei ditubuhkan, apa pulak dengan status AAT? Semua temberang Pandi Kutty nie.

Aku juga pernah dengar dan pernah dengar sendiri daripada masyarakat India bahawa Kalaivanar ini ambik upah untuk tolong orang-orang India untuk menyesaikan masalah mereka seperti masalah kad pengenalan. Jangan anggap dia ambik 50 atau 100. Ada yang cecah samapai 1,000 hingga 3,000. Tapi, janjinya untuk selesaikan masalah hanya dicapatikan. Aku mula-mula aku ingat si Pandi Kutty itu hanya buat perangai kat Sungai Petani sahaja. Lama-kelamaan aku dengar bahawa orang-orang India di Perak (terutamya Bagan Serai,Sungai Siput dan Taiping) , Selangor pun kena temberang Kalaivanar.

Satu je aku tak faham. Macam mana, orang-orang India nie boleh percaya kat Kalaivanar sedangkan penampilan Kalaivanar itu pun macam para penjahat film Sivaji The Boss?
Biaq pi kat dialah..

Tapi,

Aku tertanya-tanya. Macam mana anak muda Melayu boleh jadi ahli Nambikei dan sekaligus ishtihar diri mereka sebagai Barua Kalaivanar?

Lagi Kisahnya DiSini



.



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Blog List 1

Return to top of page Copyright © 2010 | Flash News Converted into Blogger Template by HackTutors