RSS

SUBHANALLAH! Cucu Di Jaga Dan Di Besarkan Oleh Nenek Bukan Islam...



Tohmahan dan fitnah masyarakat berikutan perbezaan agama serta budaya, menjadi penguat semangat seorang wanita berketurunan Baba dan Nyonya sepanjang membesarkan cucunya yang beragama Islam.

Tan Guan Neo, 71, mengakui lali dengan cemuhan diterima dalam menjaga Fahira Nabila Isham, 19, sejak cucunya itu berusia empat bulan.

Kematian suami, Lee Nyong Jin, pada Januari lalu, Guan Neo yang mempunyai lima anak perempuan berusia antara 39 hing- ga 50 tahun mengakui berdepan pelbagai dugaan apabila masyarakat mengetahui cucunya ber­agama Islam.

"Tiga daripada anak saya memeluk agama Islam, termasuk anak bongsu yang juga ibu Fa­hira.

"Oleh kerana anak saya rae- ngalami masalah kesihatan, saya ambil keputusan membela Fahira ketika masih bayi.

"Orang luar mencemuh konon- nya saya tidak layak menjaga cu- cu beragama Islam tetapi saya diamkan,"
katanya.

Beliau ditemui selepas menjadi antara 10 penerima Anugerah Ibu Cemerlang sambutan Hari Ibu peringkat negeri sempena Program Jelajah Keluarga Bahagia 2015 anjuran Lembaga Penduduk dan Pembangunan Keluarga Negara (LPPKN) di Mini Stadium Bistari, Ayer Keroh, semalam.

Majlis turut dihadiri Ketua Menteri Melaka, Datuk Seri Idris Haron; bekas Ketua Menteri yang juga Pengerusi Pihak Berkuasa Kemajuan Pekebun Kecil Perusa haan Getah (RISDA), Tan Sri Ab­dul Rahim Thamby Chik, EXCO Wanita, Pembangunan Wanita, Keluarga dan Hal Ehwal Kebajikan Negeri, Datuk Latipah Omar serta Pengarah LPPKN negeri, Muhamad Noh Abdullah.

Menyara hidup dengan bekeija di kilang getah di Krubong sebelum berhentl, Guan Neo mengakui dirinya buta huruf tetapi mementingkan penjagaan Fahira, terutama aspek halal makan minumnya.

"Fahira diajar berpuasa seiak usia lima tahun. Soiatnya juga dijaga lima kali sehari kerana saya tahu kewajipan orang Islam," katanya.

Beliau berkata, lama-kelamaan masyarakat menyedari Fahira dididik mengikut kehendak Islam hingga khatam al-Quran tiga ka­li.

Guan Neo turut berulangalik memandu bagi menghantar Fa­hira ke sekolah bagi memastikan cucunya itu mendapat pendidikan sempurna, bermula di Sekolah Kebangsaan (SK) Malim, Se­kolah Menengah Kebangsaan (SMK) Malim dan Sekolah Agama di Paya Krubong.

Fahira ketika ditemui mengesahkan bakal melanjutkan pengajian ke Universiti Teknologi MA­RA (UiTM) Jasin dalam jurusan Sains Komputer dan Matematik bulan depan.

"Saya bersyukur kerana dibesarkan dengan penuh kasih sayang oleh nenek dan mendapat pendidikan agama sempurna.

"Nenek pernah rotan saya kerana meninggalkan solat. Agama kami berbeza tetapi nenek tegas dengan saya.

"Bila dah ke universiti, tiada lagi nenek kejut saya bangun sahur dan suap saya makan,"
ka­tanya.



.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Blog List 1

Return to top of page Copyright © 2010 | Flash News Converted into Blogger Template by HackTutors