Pengenalan
Di bawah perkara 113 Perlembagaan Malaysia, pilihan raya di Malaysia
adalah diuruskan oleh satu badan khas yang telah dilantik oleh Yang
Dipertuan Agong dan badan ini dinamakan Suruhanjaya pilihan raya
Malaysia (SPR). Antara tugas SPR termasuklah menjalankan pilihan raya
bagi Dewan Rakyat, Dewan Undangan Negeri dan pilihan raya kecil, serta
menyediakan daftar pemilih dan menjalankan urusan pendaftaran dan
penyemakan daftar pemilih. Tambahan pula, SPR juga bertanggungjawab
mengkaji semula persempadanan kawasan pilihan raya dengan melibatkan
bidang kuasa pentadbiran pejabat tanah dan daerah dan pentadbiran Pihak
Berkuasa Tempatan (PBT).
Namun, ekoran pelbagai pendedahan insiden penipuan dan ketidakadilan
dalam Pilihan Raya Umum ke-13 pada 5 Mei lalu yang baru tutup tirainya,
kajian badan pemikir Kajian Politik untuk Perubahan (KPRU) mendapati
bahawa SPR tidak sesuai bagi mengendalikan urusan yang berkenaan dengan
urusan persempadanan semula bahagian pilihan raya ekoran ketidakupayaan
SPR dalam menunaikan amanahnya bagi memastikan pilihan raya dijalankan
secara bersih, bebas dan adil.
Sebuah badan yang neutral lagi bebas
daripada pengaruh badan eksekutif terutamanya, harus ditubuhkan bagi
mengendali urusan persempadanan semula bahagian pilihan raya, seperti
Suruhanjaya Persempadanan yang ditubuhkan di kebanyakan negara.
Suruhanjaya Perwakilan yang diadakan di New Zealand, khususnya, boleh
dijadikan sebagai rujukan bagi mengadakan sebuah badan yang berkebolehan
dalam menyemak semula dan menggariskan sempadan bahagian-bahagian
pilihan raya yang saksama, sebagai langkah pertama merealisasikan
prinsip satu orang satu undi yang sama nilai yang ideal dalam sistem
pilihan raya yang demokrasi.
Persempadanan semula dan prinsip satu orang satu undi yang sama nilai
Dalam sejarah pilihan raya di Malaysia, sebanyak enam kali proses
persempadanan telah dilakukan, masing-masing pada tahun 1958, 1966,
1974, 1983, 1992, dan 2003. Proses persempadanan berkait rapat dengan
konsep “gerrymandering” yang merujuk kepada tindakan memanipulasi
atau tindakan secara sengaja menyusun atau mengatur semula
kawasan-kawasan pentadbiran bagi mempengaruhi keputusan pilihan raya
dengan mengurangkan undi parti oposisi. Gerrymandering merupakan antara
isu yang paling kronik dihadapi oleh sistem pilihan raya dan demokrasi
dalam negara ini.
Mengapakah persempadanan kawasan pilihan raya sentiasa menjadi suatu
isu penting dalam sistem pilihan raya? Jawapannya mudah sekali:
persempadanan merupakan cara langsung bagi memanipulasi keputusan
pilihan raya. Dengan kata lain, ia memberi ruang kepada “permainan
kotor” dalam sistem pilihan raya yang dianggap adil dan bebas.
Dalam sebuah sistem pilihan raya demokratik yang ideal, setiap orang
pengundi berpeluang membuang undi yang sama nilai dan kepentingannya –
prinsip satu orang satu undi yang sama nilai. Undi yang diperolehi
seharusnya secara langsung selaras dengan kerusi yang dimenangi dalam
parlimen (Dewan Rakyat).
Di Australia, kaedah yang digunakan bagi menentukan bilangan kerusi
yang harus diberikan kepada negeri masing-masing adalah seperti yang
dinyatakan dalam seksyen 24 Perlembagaan dan seksyen 48 Akta Pilihan
Raya Komanwel 1918. Pada minggu ke-13 selepas persidangan Dewan
Perwakiln penggal pertama, SPR Australia dikehendaki mengenalpastikan
populasi di Australia, dan angka tersebut kemudiannya akan
digunapakaikan bagi menentukan bilangan Ahli Parlimen bagi setiap negeri
masing-masing.
Pertama sekali, kuota perlu dikenalpastikan melalui
membahagikan jumlah populasi dalam negara dengan dua kali bilangan
senator untuk semua negeri. Kemudian, jumlah populasi dalam negeri
masing-masing dibahagi dengan kuota bagi menentukan bilangan wakil
rakyat yang harus diperuntukkan untuk setiap negeri.
Jadual: Pengagihan kerusi parlimen bagi negeri di Australia pada tahun 2003
Negeri | Populasi | Kelayakan | Bilangan kerusi yang diperuntukkan | Perubahan |
New South Wales | 6657478 | 49.9176 | 50 | |
Victoria | 4888243 | 36.6519 | 37 | |
Queensland | 3729123 | 27.9609 | 28 | +1 |
Western Australia | 1934508 | 14.5049 | 15 | |
South Australia | 1522467 | 11.4154 | 11 | -1 |
Tasmania | 473371 | 3.5493 | 5* | |
Australian Capital Territory (ACT) | 322871 | 2.4209 | 2 | |
Northen Territory | 199760 | 1.4978 | 1 | -1 |
Jumlah | 149 |
Jelasnya, negeri yang mempunyai taburan penduduk yang lebih tinggi,
seperti New South Wales, akan diperuntukkan dengan bilangan ahli Dewan
Perwakilan yang lebih ramai berbanding dengan yang lain.1
Dengan kaedah ini, pengundi di setiap negeri mendapat perwakilan yang
setaraf dengan populasinya. Sesungguhnya, pertimbangan utama lagi
critical dalam urusan persempadanan di Australia ialah kesaksamaan
populasi (population equality).
Sedangkan jumlah penduduk
digunapakaikan sebagai ukuran dalam soal pengagihan kerusi parlimen,
bilangan pengundi digunakan bagi menentu persempadanan bahagian pilihan
raya, agar prinsip “satu orang satu undi” yang ideal dalam sistem
demokrasi dapat dilaksanakan melalui menggariskan sempadan bahagian
pilihan raya yang munasabah dan selaras dengan jumlah populasi.
Secara perbandingan, perwakilan rakyat di setiap negeri dalam negara
kita pula tidak setimpal dengan populasi di negeri masing-masing.
Contohnya, populasi di Selangor mencecah 5.5 juta tetapi ia hanya
menduduki 22 kerusi parlimen, sementara Sabah yang mempunyai 3.2 juta
penduduk dan Sarawak yang mempunyai 2.5 juta penduduk pula masing-masing
mendapat 25 dan 31 kerusi parlimen. Hal ini menyebabkan penduduk di
kawasan bandar seperti di negeri Selangor tidak mendapat perwakilan yang
secukupnya (under-representation), manakala penduduk di kawasan
luar bandar dan desa, seperti di negeri Sarawak pula diperuntukkan
dengan wakil rakyat yang terlampau ramai (over-representation).
Jadual: Bilangan pengundi dan kerusi Parlimen yang diperuntukkan untuk setiap negeri pada tahun 2013
Negeri | Taburan penduduk (juta)2 | Bilangan pengundi3 | Bilangan kerusi Parlimen |
Perlis | 0.23 | 134,870 | 3 |
Kedah | 1.95 | 1,025,930 | 15 |
Kelantan | 1.54 | 906,282 | 14 |
Terengganu | 1.04 | 629,869 | 8 |
Pulau Pinang | 1.56 | 834,730 | 13 |
Perak | 2.35 | 1,397,279 | 24 |
Pahang | 1.50 | 727,047 | 14 |
Selangor | 5.46 | 2,020,496 | 22 |
WP Kuala Lumpur | 1.67 | 787,826 | 11 |
WP Putrajaya | 0.07 | 15,308 | 1 |
Negeri Sembilan | 1.02 | 547,379 | 8 |
Melaka | 0.82 | 434,885 | 6 |
Johor | 3.35 | 1,579,877 | 26 |
WP Labuan | 0.09 | 24,478 | 1 |
Sabah | 3.21 | 969,497 | 25 |
Sarawak | 2.47 | 1,069,654 | 31 |
Jumlah | 28.3 | 13,105,407 | 222 |
Perbandingan secara ringkas ini telah menyerlahkan ketidaksaksamaan
antara populasi dengan pengagihan kerusi, apatah lagi menunaikan konsep
“satu orang satu undi yang sama nilai”.
Persempadanan semula tidak semestinya tanggungjawab SPR
Secara umumnya, negara yang mengadakan pilihan raya akan membahagikan
kawasan pilihan raya dan membolehkan penduduk/pengundi di setiap
kawasan memilih wakil rakyat masing-masing. Maka, sebuah entiti bagi
melaksanakan persempadanan dan mengadakan peraturan semasa menjalankan
tugas tersebut wajib diadakan.
Tugas yang diberikan kepada peguatkuasa
persempadanan adalah sama bagi semua negara, namun jenis badan
penguatkuasa persempadanan dan peraturan yang diadakan bagi mencapai
matlamat ini adalah berbeza-beza di setiap negara.
Sebahagian besar negara membuat persempadanan melalui pertubuhan
suruhanjaya persempadanan yang khas bagi mengkaji semula pembahagian
persekutuan/wilayah dan negeri-negeri kepada bahagian pilihan raya dan
mengesyorkan perubahan yang diperlukan. Negara-negara ini adalah
seperti:-
- United Kingdom
- New Zealand
- Australia
- Kanada
- Jerman
- India
- Maritius
- Negara Caribbean seperti Bahamas, Barbados, St Lucia dan St Vincent
- Negara Afrika Anglophone seperti Botswana, Namibia dan Zimbabwe
Sedangkan kebanyakan negara menyerahkan tugas mengkaji semula
persempadanan kepada pihak tertentu yang berkuasa, di sesetengah negara
pula badan perundangan yang berfungsi sebagai badan yang
bertanggungjawab dalam urusan persempadanan, walaupun pendirian dan
kebebasannya sering dipertikaikan. Contohnya:
- Belgium
- Bulgaria
- Croatia
- Finland
- Iceland
- Sweden
- Italy
- Korea
- Kyrgystan
- Panama
- Amerika
Tidak terkecuali juga negara-negara yang memberi kuasa kepada agensi
kerajaan untuk mengendalikan segala urusan berkaitan dengan pilihan
raya, termasuklah pembahagian kawasan pilihan raya. Dalam kes ini,
Suruhanjaya Pilihan Raya-lah yang diberi amanah. Malaysia merupakan
antara negara di mana persempadanan diuruskan oleh SPR.
Di sesetengah
negara, SPR adalah bebas daripada pengaruh dan campur tangan daripada
badan eksekutif dan perundangan, seperti di Lithuania, Mexico, dan
Poland, lantas dapat menunaikan amanahnya secara adil dan saksama.
Namun, situasi di Kenya, Nigeria, Tanzania dan Malaysia pula di
sebaliknya.
Jadual: Perbandingan proses persempadanan semula kawasan pilihan raya di negara berbeza
Negara | Badan persempadanan dan anggotanya | Peranan/proses |
UK | Suruhanjaya Sempadan (Boundary Commissions): Terdiri daripada 4 ahli | Sempadan kawasan pilihan raya dikaji semula setiap 5 tahun oleh empat Suruhanjaya Persempadanan tetap, iaitu Englang, Scotland, Wales dan Ireland Utara.Suruhanjaya masing-masing membuat laporan secara berkala bagi mencadangkan sebarang perubahan yang perlu dibuat dengan mengambil kira perubahan populasi atau perubahan sempadan kerajaan tempatan.4 |
New Zealand | Suruhanjaya Perwakilan (Representation Commission): Terdiri daripada 7 orang anggota, iaitu Juruukur Agung, perangkawan kerajaan, pesuruhjaya pilihan raya, pengerusi suruhanjaya kerajaan tempatan, 2 orang wakil masing-masing mewakili parti pemerintah dan parti oposisi yang dicalonkan oleh parlimen dan dilantik oleh Gabenor Jeneral, dan seorang lagi dicalonkan oleh anggota dalam suruhanjaya tersebut dan dilantik sebagai Gabenor Jeneral, iaitu pengerusi bagi Suruhanjaya Perwakilan (lazimnya disandang oleh ahli badan kehakiman). | Sempadan kawasan pilihan raya dikaji semula
setiap 5 tahun.Laporan Suruhanjaya Perwakilan mengandungi maklumat
tentang populasi pengundi sebagaimana yang diperolehi daripada banci
populasi.5
Antaranya kriteria bagi persempadanan semula termasuklah (Akta Pilihan Raya 1993 Seksyen 35(f) dan 45(6)) : -Sempadan daerah bahagian pilihan raya yang sedia ada -Kepentingan perhubungan -Kemudahan perhubungan dan komunikasi -Ciri-ciri topografi -Unjuran variasi dalam populasi pengundi, termasuk jangkaan peningkatan atau pengurangan saiz populasi dalam 5 tahun yang akan datang.6 |
Australia | Jawatankuasa Pengagihan Semula ( Redistribution Committee): Terdiri daripada pesuruhjaya pilihan raya, pegawai pilihan raya dari negeri tertentu atau wilayah utara, ketua juruukur negeri, ketua audit negeri. | Sebuah Jawatankuasa Pengagihan Semula yang berasingan diadakan di setiap negeri atau wilayah, lazimnya selepas 7 tahun urusan persempadanan semula terdahulu dibuat.Setiap jawatankuasa bertanggungjawab menghasilkan satu set cadangan persempadanan dan pernamaan bagi bahagian kawasan pilihan raya kepada Dewan Undangan Negeri masing-masing.7 |
Kanada | Suruhanjaya Persempadanan Pilihan Raya (Electoral Boundaries Commission): Terdiri daripada 3 orang ahli, dan dipengerusi oleh seorang hakim yang dilantik oleh ketua hakim wilayah dan dua orang ahli lain yang dilantik oleh Yang di-Pertua Dewan Rakyat. | 10 suruhanjaya persempadanan yang bebas – 1
di setiap wilayah/negeri – ditubuhkan untuk mengkaji semula sempadan
kawasan pilihan raya dalam negeri setiap 10 tahun, dengan:-Mencadangkan
peta pilihan raya yang baru untuk wilayah masing-masing dengan mengambil
kira kriteria seperti bilangan purata penduduk, kepentingan dan
identiti komuniti, corak sejarah daerah pilihan raya masing-masing, saiz
geografi daerah.
-Berunding dengan rakyat Kanada melalui pendengaran awam. -Mengemukakan laporan kepada Dewan Rakyat. -Mempertimbangkan bantahan daripada ahli Dewan Rakyat. -Menyediakan laporan terakhir bagi menggariskan sempadan pilihan raya untuk wilayah masing-masing.8 |
Jerman | Suruhanjaya Daerah Pilihan Raya (Electoral Districts Commission): Terdiri daripada pengerusi Pejabat Statistik Persekutuan, seorang hakim dari Mahkamah Pentadbiran Persekutuan, dan lima pegawai berpangkat tinggi dalam urusan pentadbiran negeri, yang dilantik oleh Presiden pada permulaa setiap tempoh parlimen. | Tugas suruhanjaya tersebut adalah melaporkan perubahan populasi di setiap kawasan pilihan raya dan mengemukakan cadangan tentang cara menggariskan semula sempadan kawasan pilihan raya setiap 4 tahun.9 |
India | Suruhanjaya Persempadanan (Delimitation Commission): Terdiri daripada Pengarah Pesuruhjaya Pilihan Raya dan dua orang hakim atau bekas hakim Mahkamah Agung atau Mahkamah Tinggi. | Persempadanan bagi menggariskan sempadan kawasan pilihan raya adalah untuk memastikan bahawa bilangan pengundi di setiap kawasan adalah sebagaimana sehampir yang dapat dilaksanakan. Persempadanan akan dikaji semula setiap 10 tahun.Populasi dalam negeri merupakan asas utama bagi pengagihan kerusi dalam Dewan Rakyat. Setiap negeri mempunyai bilangan perwakilan yang setara dengan populasi negeri masing-masing mengikuti angka banci.10 |
Indonesia |
|
Persempadanan kawasan pilihan raya dibuat berasaskan “kesaksamaan” populasi dan selaras dengan sempadan bidang kuasa tempatan.Kawasan pilihan raya bagi Dewan Rakyat adalah berdasarkan sempadan pentadbiran wilayah, kabupaten (regency) atau kota (municipality), atau gabungan kabupaten/kota yang sedia ada.11 |
Taiwan | Suruhanjaya Pilihan Raya Pusat (Central Election Commission) | Persempadanan dikaji semula setiap 10 tahun.Suruhanjaya pilihan raya pusat akan mengambil kira kawasan pentadbiran, taburan penduduk, persekitaran dan geografi, keadaan perhubungan dan trafik, faktor sejarah dan sebagainya sebagai faktor persempadanan. 12 |
Mexico | Institute Pilihan Raya Persekutuan (Federal Electoral Institute, IFE) | Menyemak semula geografi pilihan raya dan menentukan perubahan yang diperlu. |
Malaysia | Suruhanjaya Pilihan Raya yang terdiri daripada 7 orang ahli. | Persempadanan semula bahagian-bahagian
pilihan raya dkbuat dalam tempoh tidak kurang dari 8 tahun dan tidak
lebih daripada 10 tahun daripada siapnya urusan persempadanan
terdahulu.Kriteria yang ditetapkan dalam urusan persempadanan
termasuklah (Seksyen 4 Bahagian 2 Jadual ke-13 Perlembagaan
Persekutuan):
-Jumlah pemilih dikehendaki lebih kurang sama kecuali kawasan-kawasan luar bandar yang menghadapi masalah perhubungan. -Sempadan bahagian-bahagian pilihan raya tidak melangkau sempadan negeri. -Terdapat kemudahan pentadbiran. -Pertimbangan khas untuk mengekalkan hubungan tempatan.13 |
Suruhanjaya Perwakilan di New Zealand
Di antara negara-negara yang menubuhkan sebuah badan bebas bagi
mengendalikan urusan berkaitan dengan pembahagian kawasan pilihan raya
dan pengagihan kerusi, New Zealand boleh dijadikan sebagai teladan. New
Zealand mempunyai sebuah Suruhanjaya Perwakilan yang bebas tanpa berat
sebelah, serta suatu set peraturan yang terperinci bagi menyelia proses
persempadanan. Seperti yang ditunjukkan dalam jadual perbandingan di
atas, Suruhanjaya Perwakilan di New Zealand dianggotai 7 orang anggota,
termasuk Gabenor Jeneral selaku pengerusi suruhanjaya, wakil dari parti
pemerintah dan parti oposisi dan empat orang bekas penjawat awam.
Dua
orang ahli yang “berpolitik” di antaranya memainkan peranan sebagai
“pemantau” bagi memastikan proses persempadanan memuaskan kepentingan
parti masing-masing dengan dilaksanakan secara adil dan mematuhi
peraturan yang ditetapkan, manakala kehadiran empat orang bekas penjawat
awam pula bagi membekal kepakaran masing-masing sama ada dalam bidang
topografi dan pemetaan, taburan penduduk, pentadbiran urusan dalam
pilihan raya, mahupun berkaitan dengan hubungan antara persempadanan
bahagian pilihan raya yang dicadangkan dengan sempadan kerajaan
tempatan.
Persempadanan bahagian-bahagian pilihan raya di New Zealand tidak
banyak dipengaruhi oleh politik, biarpun sebelum sistem pilihan raya
pengundian pertama melepasi garisan penamat (First-Past-the-Post, FPTP) (juga dikenali sebagai sistem majoriti) diganti dengan sistem perwakilan bercampur berkadar (Mixed-Member Proportional System, MMP). Hal ini demikian kerana:
- Ahli-ahli politik mempunyai pengaruh yang terhad dalam proses persempadanan semula; mereka tidak menggariskan sempadan kawasan pilihan raya, dan mereka juga tidak mempunyai kuasa untuk mengundi sama ada menggesa rancangan persempadanan semula dilaksanakan atau menghalang persempadanan semula digubal;
- Suruhanjaya Perwakilan terdiri daripada wakil bukan ahli politik dan the perlantikan ahli politik dalam suruhanjaya tersebut tidak boleh melebihi ahli yang neutral tanpa latar belakang politik;
- Keputusan yang dibuat oleh Suruhanjaya Perwakilan adalah muktamad dan mempunyai kuatkuasa di sisi undang-undang, maka tidak boleh dicabar.
Institut Pilihan Raya Persekutuan di Mexico
Pertubuhan sebuah suruhanjaya persempadanan yang baharu seperti
Suruhanjaya Perwakilan di New Zealand sesungguhnya memerlukan masa.
Sementara itu, Institut Pilihan Raya Persekutuan (Federal Electoral Institute, IFE)
di Mexico wajar diberi perhatian khas dalam perbincangan tentang
peranan dan kecekapan sebuah badan berkuasa yang terlibat dalam
pelaksanaan pilihan raya demokratik.
Khususnya, ciri-ciri dan model
operasi IFE boleh dijadikan sebagai rujukan kepada Malaysia,
memandangkan IFE selaku agensi kerajaan yang mengendalikan urusan
berkaitan pilihan raya berkeupayaan menjalankan kajian persempadanan
semula secara bebas dan adil tanpa berat sebelah, maka memastikan
perkembangan sistem pilihan raya yang demokrasi di negara Mexico.
Seperti SPR di Malaysia, IFE bertanggungjawab dalam penganjuran
pilihan raya persekutuan, termasuklah Pilihan Raya Presiden Mexico, dan
Pilihan Raya Umum bagi memilih ahli-ahli Dewan Rakyat dan Senator.
Perbezaan antara SPR dengan IFE ialah, IFE telah mengalami proses
pembaharuan yang ketara sejak pertubuhannya pada tahun 1990, di mana
pembaharuan telah pun membawa kesan positif terhadap integrasi, bidang
kuasa dan fungsinya secara keseluruhan. Antara dua pembaharuan yang
harus dititikberatkan ialah pembaharuan yang dilaksanakan pada tahun
1996 dan 2007.
Yang pertama, pembaharuan pada tahun 1996 telah
memperkasakan kebebasan dan autonomi IFE dengan memisahkan sepenuhnya
integrasi dan fungsinya daripada cawangan eksekutif, serta memastikan
sebarang keputusan yang dibuat dalam IFE tidak langsung terpengaruhi
oleh badan eksekutif atau pihak berkuasa yang sebagainya.
Yang kedua,
bidang kuasa IFE diperkukuhkan dan diperluaskan, khususnya dari segi
pengawasan audit dan kawalan terhadap pembiayaan kepada parti politik
dan kempen pilihan raya, serta turut merangkumi pengurusan slot
pengiklanan dalam radio dan televisyen bagi mengendali skim pengiklanan
pilihan raya yang baharu.14
Kesimpulan
SPR yang kekurangan kompetensi dalam urusan pilihan raya, apatah lagi
tidak berani mengakui ketidakupayaan dan tidak sanggup mengkaji semula
kelemahan diri tetapi hanya gigih mencari alasan bagi menyolek imejnya
yang telah pun tercemar, sememangnya mengecewakan. Pelbagai pendedahan
yang menunjukkan kegagalan SPR dalam usaha membersihkan senarai pemilih
yang dipenuhi “pengundi hantu” sebelum pilihan raya, penyalahgunaan
jentera kerajaan oleh parti pemerintahan semasa kempen pilihan raya yang
tidak dikena tindakan, insiden dakwat kekal yang tidak kekal, serta
berbagai-bagai lagi masalah ketidaktelusan dan ketidaksaksamaan dalam
urusan pilihan raya, kredibiliti SPR dalam menjalankan urusan
persempadanan secara adil tanpa memihak kepada parti pemerintahan
sesungguhnya amat diragui. Lebih-lebih lagi, haruslah diingati bahawa
SPR adalah tertakluk di bawah kuasa Jabatan Perdana Menteri.
Adakah SPR yang diketuai oleh pimpinan yang keras kepala lagi muka
tembok ini dapat menjalankan pembaharuan bagi meningkatkan kecekapannya
dan sejurus mengembalikan pilihan raya yang bersih, bebas lagi adil
kepada rakyat Malaysia? Jika jawapannya adalah negatif, maka SPR
sepatutnya meletak jawatan sebagai tanda maaf kerana menodai sistem
pilihan raya dan merompak demokrasi negara kita. Penting sekali, SPR
tidak lagi berkelayakan dalam mengendali urusan persempadanan semula dan
seharusnya menyerahkan bidang kuasa tersebut kepada sebuah badan yang
bebas.
.