RSS

SELANGOR DAPAT RM1.30 BILION KALAU BN CUMA DAPAT RM22.20 JUTA LEBIH MASUK POKET.. TU ADA YANG TERLIOR NAK JADI MB !!!



MB: Beza keuntungan Pembangunan Canal City RM1 bilion

SHAH ALAM, 12 APRIL: Kerajaan Negeri akan beroleh keuntungan sekurang-kurangnya RM1.3 bilion melalui pembangunan Canal City berbanding hanya RM22.2 juta ketika zaman pentadbiran Barisan Nasional (BN) di Selangor.

Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim, berkata Kerajaan Negeri memberi nilai tertinggi kepada aset dengan cara menjual tanah berserta pelan pembangunan bukan sekadar sekeping tanah kosong.

Katanya, hal itu dilakukan dengan menggunakan tenaga pakar yang dimiliki dalam bidang perancangan pembangunan dan kuasa kelulusan melalui Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri (MMKN), Pejabat Tanah Dan Galian Selangor serta pihak berkuasa tempatan (PBT).



“Kini, kita berpeluang memperoleh sekurang-kurangnya RM1.3 bilion dalam tempoh 20 tahun melalui Perbadanan Menteri Besar (MBI) dan Permodalan Negeri Selangor Berhad (PNSB) sebagai pengurus.

“Kita juga akan mendapat pembangunan infrastruktur dan prasarana seperti jalan raya, sekolah, kawasan perkuburan, masjid dan pelbagai kemudahan lain di atas tanah seluas 424 ekar,” katanya, di Sidang Dewan Negeri Selangor (DNS) ketika ucapan penggulungan, di sini, semalam.

Beliau berkata, pendekatan seumpama itu adalah kali pertama dilakukan bagi negeri yang ada di Malaysia.

“Ini adalah pendekatan yang dilakukan untuk mewujudkan satu perkongsian pintar antara syarikat penuh milik Kerajaan Negeri dan pemaju.

“Jadi, kalau pemaju berhasrat mempercepatkan proses pembangunan, maka Kerajaan Negeri akan memperoleh keuntungan dalam tempoh dan jangka masa diambil mereka,” katanya.

Pada 2003, perancangan asal pembangunan Canal City membabitkan kos keseluruhan RM1.345 bilion dengan keuntungan keseluruhan RM74 juta bagi tempoh 20 tahun dengan PNSB hanya memperoleh RM22.2 juta.

Pada 1 Jun 2009, mesyuarat Lembaga Pengarah PNSB memutuskan membatalkan perjanjian dipersetujui BN sebelum itu dan mewujudkan ‘task force’ bagi mengkaji keseluruhan cadangan projek pembangunan terbabit.

Pada 13 Ogos 2010, PNSB menandatangani Termination Agreement antara PNSB, Radiant Pillar Sdn Bhd dan Canal City Corporation.



¬ KedahKini



.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Blog List 1

Return to top of page Copyright © 2010 | Flash News Converted into Blogger Template by HackTutors